Design system: co to jest i dlaczego warto go wykorzystać? - Codium | Software House

Design system: co to jest i dlaczego warto go wykorzystać?

Marketing Projektowanie Wszystkie
10/01/2023
6 min

Aby osiągnąć zamierzone cele podczas przygotowywania materiałów marketingowych i promocyjnych swojej marki, warto zadbać przede wszystkim o spójność. Będzie to znacznie łatwiejsze dzięki rozwiązaniom takim jak design system. Co warto wiedzieć na ten temat?

Design system – co to oznacza?

Design system ma wiele wspólnego z brand bookiem, czyli księgą znaku – również w tym przypadku mowa o dokumencie, który ma opisywać zasady projektowania firmowych materiałów. Zazwyczaj jednak traktuje się go jako zbiór konkretnych elementów, które są z założenia reużywalne i mogą być wykorzystywane w różnych treściach produkowanych przez markę. To m.in. grafiki czy pełne, gotowe komponenty; design system można traktować w pewnym sensie jako implementację zasad księgi znaku z uwzględnieniem kwestii takich jak doświadczenia odbiorców czy dostępność. Ma to szczególne znaczenie w przestrzeni online, gdzie urządzenia wykorzystywane przez poszczególnych użytkowników mogą się znacznie różnić.

Główny cel design systemu także jest dość podobny do celu stosowania księgi znaku: zapewnienie spójnego stylu identyfikacji marki, co ma przełożyć się na lepsze efekty działań marketingowych. Najważniejszą różnicą jest jednak fakt, że design system powstaje głównie z myślą o cyfrowych środkach przekazu, biorąc pod uwagę wszelkie wyzwania związane z tego typu mediami.

Przykład

Typowa księga znaku zawiera projekty logo i innych elementów identyfikacji wizualnej firmy wraz z zasadami wykorzystania. Design system jest z kolei zbiorem komponentów zgodnych z tymi wytycznymi, które są od razu gotowe do użycia przez grafików czy projektantów stron.

Z czego składa się design system?

Choć podejścia do przygotowywania takich dokumentów mogą być różne, najczęściej możemy wyróżnić trzy odrębne elementy. Będą to: księga stylu (ang. style guide), zbiór lub biblioteka szablonów (ang. pattern library) oraz biblioteka komponentów (ang. component library).

 

W księdze stylu powinny znaleźć się przede wszystkim wytyczne dotyczące logo, grafik, kolorystyki czy fontów. Dokument ten w dużej mierze zawiera informacje obecne w księdze znaku – należy jednak podkreślić, że istotne jest dostosowanie ich do wykorzystania w przestrzeni cyfrowej. To ważna kwestia m.in. w kontekście kolorów, które mogą być opisywane w nieco innym formacie dla plików graficznych niż przy druku.

 

Biblioteka szablonów obejmuje z kolei poszczególne części interfejsu wraz z opisem ich wykorzystania. Mowa zatem o takich komponentach, jak menu na stronie, formularze kontaktowe czy elementy nawigacyjne.

Ostatnia część, biblioteka komponentów, zawiera projekty szablonów w formie kodu do wykorzystania przez programistów. Dobrym pomysłem będzie przechowywanie ich w formie czysto cyfrowej, na przykład w postaci pakietu klas, obiektów i metod w wybranym języku programowania. Dzięki temu dostęp do poszczególnych elementów będzie niezwykle prosty, co pozwoli znacznie przyspieszyć wszelkie zadania związane z wirtualnymi treściami marki.

Jakie korzyści przynosi stosowanie design systemu?

Wiemy już, że głównym celem stosowania tego typu rozwiązań jest zwiększenie spójności pomiędzy materiałami marketingowymi czy promocyjnymi firmy. Co to jednak dokładnie oznacza? Warto przyjrzeć się konkretnym korzyściom, które płyną z wdrożenia design systemu.

 

Szybszy rozwój strony i sprawniejsze przygotowywanie materiałów marketingowych

To w zasadzie największa zaleta wprowadzenia design systemu. Czas dostarczania stron i treści można zredukować niemal 10-krotnie – to rezultaty, które osiągnęła strona Ryte po rebrandingu z OnPage.org. Przekłada się to również na sprawniejszą pracę przy innych procesach, na przykład szybsze dodawanie nowych produktów do oferty czy rozszerzanie usług.

Spójne, pozytywne doświadczenia użytkowników

Przy przeglądaniu zawartości cyfrowej jednym z najważniejszych czynników, które mogą negatywnie wpłynąć na UX, są nieoczekiwane zmiany w układzie czy stylu strony lub innej treści. Aby zapobiec takim sytuacjom, warto opracować solidny design system, który bierze pod uwagę przede wszystkim potrzeby odbiorców. Dodatkowo będzie to dobry sposób, by umożliwić stałe, spokojne rozwijanie przygotowanych już elementów zamiast dodawania nowych, niekoniecznie spójnych części.

Łatwiejsza współpraca między zespołami

To kwestia, która będzie najbardziej zauważalna w dużych organizacjach, gdzie poszczególni pracownicy różnych działów w naturalny sposób mają ze sobą mniej kontaktu. Design system pozwoli ustalić kluczowe zasady przygotowywania różnych materiałów, co przekłada się na bardziej efektywną współpracę. Do tego można usprawnić wdrażanie nowych osób w zespołach. Wszystkie najważniejsze wytyczne i gotowe komponenty będą potrzebne już od samego początku, co pozwoli przyspieszyć pracę.

Więcej zasobów na inne działania

Odpowiednio przygotowany design system bardzo skutecznie zwiększa efektywność różnych czynności. W rezultacie można poświęcić więcej czasu na inne kwestie związane z rozwojem firmy, na przykład opracowywanie nowych produktów czy usług. Jednocześnie testowanie zmian będzie znacznie łatwiejsze – w każdym momencie można odnieść się do dokumentu, w którym zawarte są wszelkie ważne wytyczne dotyczące designu.

 

 

Design system – od zera czy na podstawie wykorzystywanych już elementów?

Chcąc przygotować design system, można postawić na dwa główne podejścia: opracowanie go od podstaw lub opisanie wytycznych, które już teraz są stosowane w materiałach marki. Wybór właściwego sposobu nie jest prosty – wiele będzie zależeć od sytuacji konkretnej firmy.

Jeśli przedsiębiorstwo nie ma jeszcze konkretnej identyfikacji wizualnej, dobrym wyborem będzie przygotowanie design systemu wraz z nią. W przypadkach, gdy marka już od pewnego czasu znajduje się na rynku, niekiedy nie warto zaburzać istniejących już projektów. Również w tym przypadku można jednak opracować design system od zera, a następnie dostosować materiały pod kątem nowych wymagań. Można to zrobić na przykład w ramach rebrandingu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Eryk Kałużny Codium Eryk Kałużny

Zainteresowany designem, fotografią i wszelką inną aktywnością artystyczną. W życiu prywatnym jeździ na rowerze szosowym i słucha muzyki elektronicznej.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Zobacz ofertę