Google Ads – najważniejsze aktualizacje planowane na 2023 rok - Codium | Software House

Google Ads – najważniejsze aktualizacje planowane na 2023 rok

Marketing Wszystkie
11/04/2023
4 min

Efektywne korzystanie z narzędzi marketingu online wymaga przede wszystkim bycia na bieżąco ze wszelkimi zmianami. To szczególnie ważne w przypadku rozwiązań takich jak Google Ads – wyszukiwarkowy gigant przygotowuje ważne aktualizacje nawet kilka razy w roku. Jakie nowości czekają nas w 2023 r.?

Zmiany w kierowaniu na odbiorców od 1 maja 2023 r.

Jedną z najważniejszych zmian na ten rok jest wycofanie wsparcia dla funkcji „Podobni odbiorcy”. To rozwiązanie służące do generowania list odbiorców, do których automatycznie kierowane są treści marketingowe. Nowe kampanie nie będą mogły korzystać z tej funkcjonalności już od 1 maja, z kolei istniejące reklamy stracą dostęp 1 sierpnia. Nadal będzie można skorzystać z historycznych raportów. Głównym powodem wprowadzenia zmian są ograniczenia na marketing online związane z ochroną danych dotyczących użytkowników, co prowadzi do konieczności wykorzystania innych metod kierowania na odbiorców.

 

Jednym z mechanizmów, który zastąpi funkcję „Podobni odbiorcy”, będzie tzw. kierowanie zoptymalizowane, działające w bardzo zbliżony sposób. Dodatkowo w kampaniach Performance Max można skorzystać z celu „Pozyskiwanie nowych klientów” – z jego użyciem możliwe jest kierowanie reklam produktowych do kupujących o podobnym profilu. Google podkreśla, że zmiany w tym obszarze nie wpłyną negatywnie na przychody z kampanii, a w niektórych przypadkach mogą nawet je zwiększyć.

Dalszy wzrost kosztów za leady uzyskiwane z Google Ads

Choć nie jest to zmiana bezpośrednio związana z aktualizacjami Google Ads, warto zwrócić uwagę na ten czynnik ze względu na jego wpływ na opłacalność kampanii. W zeszłym roku, jak podaje raport portalu WordStream, koszt leadów wzrósł dla 91% branż. Najbardziej dotknięte zostały firmy zajmujące się rozrywką i sztuką (+134%), podróżami (+69%) oraz meblami (+54%), podczas gdy średni wzrost wynosił +19%.

 

To czynnik, który już teraz należy uwzględnić w swoich strategiach na 2023 rok. Podwyżka cen za obsługę kampanii jest związana z inflacją, która nie ominęła branży marketingowej. Na razie niewiele wskazuje, by trend ten miał się odwrócić w następnych miesiącach – prawdopodobnie jeszcze przez jakiś czas będziemy musieli liczyć się z dalszymi wzrostami kosztów.

 

Co istotne, opłaty za kliknięcie (CPC – cost per click) wzrastały w znacznie mniejszym tempie, które wynosiło zaledwie 2% w skali roku.

 

Nowe typy kampanii dla branży turystycznej i motoryzacyjnej

W systemie Google Ads zaczęły pojawiać się specjalne warianty reklam produktowych, przygotowane z myślą o konkretnych sektorach. Jednym z pierwszych przykładów są specjalne reklamy dla producentów i sprzedawców samochodów, obecnie dostępne jedynie dla amerykańskich firm. Z ich użyciem można wyróżnić kilka szczególnych parametrów dotyczących pojazdów.

 

Dodatkowo branża turystyczna otrzymała wiele zmian w zakresie wizytówek Google Moja Firma, jak również dodatkowy typ kampanii nazywany Hotel Ads. Zgodnie z nazwą mogą korzystać z niego tylko miejsca noclegowe. Najważniejszą funkcjonalnością jest w tym przypadku możliwość sprawdzenia dostępności i dokonania rezerwacji bezpośrednio z poziomu wyników wyszukiwania. Co więcej, niektóre systemy do obsługi klientów hotelowych mogą być od razu połączone z Google Ads, by usprawnić przekazywanie informacji.

 

Elastyczne reklamy tekstowe (RSA) zastąpią rozszerzone reklamy jako domyślny wybór

Mimo dość krótkiego stażu reklam rozszerzonych, które zadebiutowały dopiero w 2016 roku, już w 2022 r. Google zdecydowało się na wycofanie tego rodzaju treści z Google Ads. Pomysł na tego typu zawartość był prosty – to nic innego, jak reklamy z dodatkowym tekstem.

 

 

Od niedawna jednak domyślnym wyborem przy tworzeniu kampanii są elastyczne reklamy tekstowe, czyli RSA – Responsive Search Ads. Ich działanie jest w pewnym stopniu podobne, jednak wyróżnikiem jest większa swoboda w przygotowywaniu treści, co niesie za sobą większe możliwości w zakresie generowania reklam. Korzystanie z RSA opiera się na opracowaniu licznych elementów tekstowych, które są następnie łączone przez algorytmy Google.

 

W 2023 r. Google planuje rozwijać funkcjonalność RSA, skupiając się przede wszystkim na funkcjach związanych z automatyzacją. Jak podaje firma z Mountain View, już teraz maksymalne wykorzystanie dostępnych opcji pozwala na utworzenie 40 tysięcy kombinacji reklamy.

 

Zmiany w prezentowaniu nazw i symboli firm

Aby zwiększyć widoczność treści reklamowych, Google będzie automatycznie wyróżniać nazwy i symbole firm w wynikach wyszukiwania. Zmiana ma przede wszystkim wpłynąć na komfort użytkowników, którzy będą mogli skuteczniej oddzielić standardowe rezultaty od reklam, a także od razu znaleźć oferty poszczególnych przedsiębiorstw. Aktualnie funkcja jest w fazie testów beta – finalna wersja zadebiutuje prawdopodobnie już w następnych miesiącach.

 

Większa prywatność i transparentność

Zmiany w targetowaniu reklam wiążą się także z nowymi rozwiązaniami dotyczącymi prywatności internautów oraz transparentności. Oprócz wspomnianego już wycofania funkcji „Podobni odbiorcy” warto zwrócić uwagę również na dalszy rozwój narzędzia Moje Centrum Reklam. W ramach tego rozwiązania każdy użytkownik Google może sprawdzić, kto jest nadawcą reklam, jakie prowadzi inne kampanie i jakie czynniki decydują o wyświetlaniu określonych propozycji produktowych. To informacje, które mogą przydać się jednak nie tylko internautom, lecz także reklamodawcom w ramach analizy rynkowej.

 

Trendy Google Ads na 2023 – kreatywność przede wszystkim

Wprowadzone w ostatnich latach zmiany w Google Ads to między innymi wiele nowych formatów kampanii i wspieranych rodzajów treści. Wszystko to otwiera szereg interesujących możliwości przed reklamodawcami. Aby wyróżnić się na tle konkurencji, warto wykorzystać potencjał nowych funkcji, a także być na bieżąco z różnymi aktualizacjami. Eksperci przewidują, że w 2023 roku najważniejszym czynnikiem w przypadku Google Ads będzie kreatywność, zwłaszcza w przypadku reklam graficznych i zawartości wideo w ramach kampanii wizualnych.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co się zmienia w Google Ads od 1 maja 2023 r.?

Od 1 maja 2023 r., Google Ads wycofuje wsparcie dla funkcji „Podobni odbiorcy”. Nowe kampanie nie będą mogły korzystać z tej funkcjonalności, a istniejące reklamy stracą do niej dostęp 1 sierpnia. Zamiast tego, reklamodawcy będą mogli korzystać z kierowania zoptymalizowanego oraz celu „Pozyskiwanie nowych klientów” w kampaniach Performance Max.

Jakie są główne przyczyny wycofania funkcji „Podobni odbiorcy”?

Główną przyczyną jest potrzeba dostosowania się do ograniczeń związanych z ochroną danych użytkowników i zwiększenia prywatności, co wymusza na Google poszukiwanie i implementację alternatywnych metod kierowania na odbiorców.

Czy można spodziewać się wzrostu kosztów za leady w Google Ads w 2023 r.?

Tak, oparte na danych z raportu WordStream, w 2022 r. koszt leadów wzrósł dla 91% branż. Wzrost ten jest związany z inflacją i trend ten prawdopodobnie utrzyma się przez jakiś czas, co wpłynie na opłacalność kampanii reklamowych.

Jakie nowe typy kampanii wprowadza Google Ads dla branży turystycznej i motoryzacyjnej?

Dla branży motoryzacyjnej wprowadzono specjalne reklamy produktowe, a dla branży turystycznej – zmiany w Google Moja Firma oraz nowy typ kampanii Hotel Ads, umożliwiający sprawdzenie dostępności i dokonanie rezerwacji bezpośrednio z wyników wyszukiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a