Co to jest księga znaku i jakie ma znaczenie dla identyfikacji wizualnej? - Codium | Agencja Kreatywna

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.

Co to jest księga znaku i jakie ma znaczenie dla identyfikacji wizualnej?

Marketing Projektowanie
24/11/2022
6 min

Przygotowując się do opracowania identyfikacji wizualnej marki, można spotkać się między innymi z terminem księgi znaku. Czym właściwie jest taki dokument, co zawiera i dlaczego warto z niego korzystać?

Co to jest księga znaku?

Księga znaku – nazywana także księgą identyfikacji wizualnej lub brandbookiem – jest zazwyczaj definiowana jako dokument, który zawiera wytyczne dotyczące wykorzystania logotypu marki w treściach marketingowych. Jest to zatem w pewnym sensie „instrukcja obsługi” logo.

Warto jednak zaznaczyć, że zakres księgi znaku jest przeważnie znacznie szerszy. To kompletny zbiór zasad na temat identyfikacji wizualnej, który obejmuje zalecenia w zakresie typografii, kolorystyki, tonu przekazu i wiele więcej, a także informacje o znaczeniu i pochodzeniu projektów poszczególnych elementów.

Księga znaku może być przygotowana w formie cyfrowej lub fizycznej – wybór pod tym względem przeważnie zależy od kanałów komunikacji wykorzystywanych przez markę.

Co więcej, jest to dokument przeznaczony do wykorzystania zarówno przez wewnętrzny dział marketingowy, jak i zewnętrznych partnerów pracujących nad zleceniami dla danej firmy. Warto zatem pamiętać, by zawartość była przejrzysta, czytelna i w pełni zrozumiała nawet dla osób, które nie mają na co dzień styczności z marką.

Księga znaku

Dlaczego warto przygotować księgę znaku?

Zanim przejdziemy do określenia konkretnych elementów zawartych w księdze znaku, warto skupić się nad jej rolą w kontekście identyfikacji wizualnej. Dlaczego jest to tak istotny dokument? To przede wszystkim źródło informacji o głównych wartościach i zasadach marki, a także idealny sposób, by zadbać o spójność w różnych materiałach marketingowych – nawet tych opracowywanych przez zewnętrzne podmioty.

Warto także wspomnieć, że sam proces tworzenia księgi znaku pomaga uporządkować informacje o identyfikacji wizualnej i zidentyfikować obszary, które wymagają pracy. Dzięki temu można także liczyć na inspirację i kreatywne pomysły już na tym etapie. Podsumowując, przygotowanie księgi znaku zapewnia kilka kluczowych korzyści:

  • systematyzacja informacji o marce w ramach jednego dokumentu;

  • zapewnienie pracownikom i partnerom informacji o celach, znaczeniu i misji marki;

  • wsparcie w budowaniu reputacji marki;

  • uściślenie wykorzystania elementów identyfikacji wizualnej;

  • zwiększenie efektywności działań marketingowych.

 

Księga znaku - infografika

 

Ciekawostka

Mimo że 85% firm ma własną księgę znaku, zaledwie 30% stosuje zawarte w niej wytyczne w stały i konsekwentny sposób. (Źródło: Marq/Lucidpress)

Księga znaku – struktura

Oprócz wyróżnienia konkretnych elementów opisanych w księdze znaku dokument ten można podzielić także na trzy odrębne obszary: część opisującą zamysł marki, część zawierającą projekty graficzne i informacje o komunikacji oraz część dotyczącą kwestii prawnych.

W pierwszej z nich powinny znaleźć się odpowiedzi na kluczowe pytania na temat marki: czym właściwie jest, jaka jest misja firmy, do kogo kierowana jest komunikacja i w jaki sposób jest prowadzona. Druga jest najbardziej obszernym i często najważniejszym elementem księgi znaku. To właśnie w niej zawierają się wytyczne na temat projektu i wykorzystania logo, typografii, kolorystyki i pozostałych komponentów identyfikacji wizualnej. Na koniec nie może zabraknąć także opisu wszelkich praw firmy oraz autorów do poszczególnych elementów, takich jak znaki towarowe czy projekty.

Co zawiera księga znaku?

Zależnie od firmy i prowadzonej przez nią działań marketingowych zawartość księgi znaku może nieco się różnić. Liczy się także rodzaj wykonywanej działalności – przykładowo, jeśli dane przedsiębiorstwo stawia na przyjmowanie klientów z biura, częścią identyfikacji wizualnej często będą między innymi stroje pracowników. Osobne wytyczne przygotowuje się również na przykład dla samochodów firmowych. Przeważnie jednak kluczowym komponentem jest logo i związane z nim wytyczne – oto kilka typowych elementów zawartych w księdze znaku:

  1. Historia marki i filozofia znaku – przy projektowaniu identyfikacji wizualnej warto zadbać o to, by pomysły nie brały się „znikąd”. Księga znaku powinna zatem zawierać opis pochodzenia logo, wykorzystane inspiracje i znaczenie poszczególnych elementów. Warto zaznaczyć, że jest to niezbędny element dla zarejestrowania znaku oraz praw autorskich.

  2. Znak lub logo w podstawowej wersji – to najważniejszy element identyfikacji wizualnej, do którego niemal zawsze nawiązują także pozostałe komponenty. Choć w kwestii samego projektu logo można liczyć na pewną dowolność i kreatywność, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach:

    • logo może mieć różne formy – na przykład sam logotyp (znak oparty wyłącznie na tekście) czy połączenie logotypu z elementem graficznym (tzw. sygnet);

    • znak powinien być przedstawiony w kontrze, czyli na tle jasnym i ciemnym;

    • należy przygotować logo w orientacji poziomej i pionowej.

  3. Alternatywne wersje znaku – mowa o wariantach wykorzystujących poszczególne komponenty głównej wersji logo, jak również o projektach przygotowanych w innej kolorystyce czy formacie. Dzięki przygotowaniu m.in. monochromatycznej wersji znaku można mieć pewność, że identyfikacja wizualna będzie spójna bez względu na rodzaj kanału komunikacji.

  4. Szczegółowe wytyczne dotyczące projektu i konstrukcji logo – to kolejny komponent, który ma kluczowe znaczenie dla rejestracji znaku.

  5. Typografia – czcionki zastosowane zarówno w logo, jak i w treściach marketingowych.

  6. Kolorystyka – księga znaku powinna zawierać zarówno informacje o kolorystyce logo, jak i wytyczne dotyczące ogólnego wykorzystania kolorów przez firmę w materiałach marketingowych. Barwy powinny być spójne pomiędzy różnymi elementami identyfikacji wizualnej, by móc skutecznie budować wizerunek firmy.

  7. Niedopuszczalne modyfikacje – na sam koniec, oprócz opisania, jak powinno wyglądać logo, konieczne jest także wskazanie, jak nie powinno wyglądać. Informacje w tej sekcji mogą dotyczyć m.in. zmiany rozmiarów, kolorów czy proporcji znaku. Warto zadbać także o stosowne przykłady modyfikacji, które nie mogą zostać zastosowane w kontekście logo marki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Sprawdź naszą ofertę na
Projektowanie Graficzne

Zobacz ofertę