Czym są kampanie Discovery w Google Ads i kiedy warto ich używać? - Codium | Software House

Czym są kampanie Discovery w Google Ads i kiedy warto ich używać?

Marketing Wszystkie
03/03/2023
4 min

System Google Ads obejmuje wiele różnych formatów kampanii – każda z nich sprawdzi się w nieco innych celach. Jedną z najnowszych propozycji wyszukiwarkowego giganta są wprowadzone zaledwie parę lat temu reklamy Discovery. Co warto o nich wiedzieć, kiedy na nie postawić i jak wykorzystać je w skuteczny sposób?

Google Feed i Google Discover, czyli jak powstały kampanie Discovery

Zanim przejdziemy do kwestii bezpośrednio związanych z tym typem kampanii Google Ads, warto poświęcić nieco czasu, by przyjrzeć się, jak powstała koncepcja reklam Discovery. Należy przede wszystkim zaznaczyć, że są to treści kierowane wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych, podobnie jak w przypadku rozwiązań będących prekursorami reklam Discovery.

 

 

Na przełomie 2016 i 2017 roku firma z Mountain View uruchomiła usługę Feed, która umożliwiała śledzenie aktualności dopasowanych do historii przeglądania danego użytkownika. Część jej funkcjonalności była w pewnym stopniu zbliżona do portali społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook. Podobnie jednak jak w przypadku wielu innych rozwiązań Google, cykl życia aplikacji Feed nie był zbyt długi i już w 2018 usługa doczekała się transformacji w Discover.

 

 

Google Discover pod wieloma względami działa jak Google Feed, wyświetlając treści dobrane pod kątem aktywności w wyszukiwarce, YouTube czy innych usługach oferowanych przez Google. Warto jednak zwrócić uwagę na pewną kluczową różnicę, która sprawia, że zawartość może być jeszcze lepiej dostosowana do oczekiwań użytkownika. Mowa o wykorzystaniu specjalnie opracowanych algorytmów sztucznej inteligencji – dzięki nim odbiorcy otrzymują treści, które zainteresują ich w największym stopniu.

 

 

To samo podejście jest wykorzystywane w przypadku reklam Discovery. Co istotne, mogą one być wyświetlane nie tylko w feedzie Discover, lecz także w wielu innych miejscach – m.in. w skrzynce Gmail czy na portalu YouTube.

 

 

Gdzie są wyświetlane reklamy Discovery?

W przeciwieństwie do innych treści z Google Ads reklamy Discovery nie są umieszczane przy wynikach wyszukiwania. Zamiast tego możemy znaleźć je w innych usługach Google:

  1. Google Discover – usługa mobilna, która jest w zasadzie podstawowym kanałem do wyświetlania tego typu reklam.
  2. Skrzynka Gmail – w tym przypadku treści reklamowe są umieszczane w zakładkach „Społeczność” i „Oferty”, dzięki czemu nie „zaśmiecają” głównego folderu poczty. Google zastosowało tutaj podobny zabieg, jak w przypadku standardowych reklam nad wynikami wyszukiwania: treść jest bardzo podobna do zwykłego maila, a wyróżnia ją jedynie oznaczenie „Reklama”.
  3. Aplikacja YouTube – zawartość przygotowana w ramach Google Discovery jest prezentowana również na głównej karcie aplikacji mobilnej YouTube. Treści reklamowe są oznaczane żółtym przyciskiem z napisem „Reklama”.
  4. Aplikacja Google – użytkownicy mogą widzieć reklamy na głównej karcie, podobnie jak w przypadku YouTube.

discovery google adds

Kampanie Google Discovery, źródło: Google

Jak wyglądają i jak działają reklamy Discovery?

Reklamy Discovery wyróżniają się m.in. pod względem formatu – są to treści, które w założeniu mają być atrakcyjne wizualnie i dostosowane do urządzeń mobilnych. Można wyróżnić dwa różne warianty: statyczne i tzw. karuzelowe.

  • Reklamy statyczne (Standard) – do ich stworzenia potrzebny jest docelowy adres URL, do 5 nagłówków i tekstów reklam oraz maksymalnie 15 grafik o rozdzielczości do 1 910 na 1 000 pikseli (lub 1 200 na 1 200 pikseli w przypadku kwadratowego formatu). Tego typu treści wyświetlają się jako reklama z pojedynczym zdjęciem, do której dopasowany jest jeden z podanych nagłówków i tekstów.
  • Reklamy karuzelowe (Carousel) – w tym przypadku wystarczy jeden nagłówek (o długości do 40 znaków) oraz jeden tekst reklamy (do 90 znaków). Maksymalna liczba grafik wynosi 10 – co istotne, muszą one być przesłane w kwadratowym formacie; każda z nich może mieć ponadto własny, dodatkowy nagłówek i osobny adres URL. Reklama jest prezentowana w postaci kolekcji kart, które można przeglądać poprzez przesuwanie.

 

 

Ważny jest także sposób, w jaki tego typu zawartość dociera do odbiorców. Podczas gdy standardowe kampanie są oparte w dużej mierze na słowach kluczowych, podejście stosowane przy reklamach Discovery jest nieco inne. Główną rolę odgrywają dane o użytkownikach: odwiedzane witryny, pobrane aplikacje, obejrzane wideo czy wyszukiwania w Mapach Google. Wszystkie z tych informacji są następnie przetwarzane przez algorytmy AI, by określić rodzaj treści, który w największym stopniu zainteresuje daną grupę docelową.

 

 

Kiedy warto używać reklam Discovery?

Format i funkcjonowanie kampanii Discovery mogą sprawdzić się w przypadku wielu reklamodawców. To dość uniwersalne rozwiązanie, które spełni oczekiwania większości firm chcących skutecznie promować swoją ofertę online. Można jednak wyróżnić pewne obszary, w których reklamy Discovery sprawdzą się wyjątkowo dobrze:

  • zwiększenie zasięgu – obecność reklam w popularnych serwisach oraz atrakcyjna wizualnie forma może skutecznie przyciągnąć nowych odbiorców;
  • remarketing – kampanie Discovery pozwalają dotrzeć do klientów, którzy już znają markę, jednak mogą zwrócić na nią uwagę dzięki nowym, ciekawym treściom;
  • zwiększenie konwersji – każda z reklam jest publikowana wraz z adresem URL do docelowej strony, dzięki czemu można efektywnie kierować ruch do witryny firmy lub sklepu.

 

 

Google Discovery – podsumowanie

Kampanie Google Discovery działają na zasadzie feedu z zawartością dostosowaną do potrzeb użytkownika. Treści reklam pojawiają się w najpopularniejszych usługach Google – m.in. Gmail czy YouTube – a za ich dopasowanie do odbiorców odpowiadają algorytmy AI. Aby przygotować reklamy, należy opracować dość niewielką ilość treści i dodać do niej atrakcyjne grafiki – to kluczowa kwestia, by móc wykorzystać pełnię możliwości tego formatu. Dzięki Google Discovery można liczyć na skuteczne zainteresowanie aktualnych i potencjalnych klientów ofertą, a także zwiększenie konwersji na stronie firmy.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co to są reklamy Discovery?

Reklamy Discovery to nowoczesny format reklamowy oferowany przez Google, który jest skierowany wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych. Treści te są wyświetlane w różnych usługach Google, takich jak Google Discover, Gmail, czy YouTube, i dostosowane do zainteresowań użytkowników za pomocą algorytmów sztucznej inteligencji.

Jakie są główne miejsca wyświetlania reklam Discovery?

Reklamy Discovery są wyświetlane głównie w Google Discover, skrzynce Gmail (w zakładkach „Społeczność” i „Oferty”), na głównej karcie aplikacji YouTube, oraz w aplikacji Google na urządzeniach mobilnych.

Jakie są główne formaty reklam Discovery?

Istnieją dwa główne formaty reklam Discovery: statyczne i karuzelowe. Reklamy statyczne wykorzystują pojedyncze zdjęcie z dopasowanym nagłówkiem i tekstem, natomiast reklamy karuzelowe prezentują kolekcję kart z obrazami, które użytkownik może przeglądać.

Jak reklamy Discovery docierają do odpowiednich użytkowników?

Zamiast opierać się na słowach kluczowych, jak to ma miejsce w tradycyjnych kampaniach Google Ads, reklamy Discovery wykorzystują dane o aktywności użytkowników w internecie (np. odwiedzane witryny, pobrane aplikacje, wyszukiwania) i za pomocą algorytmów AI dopasowują treści, które mają największe szanse zainteresować odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a