Odpowiedni wybór software house jako partnera jest kluczowy dla Twoich finansów oraz organizacji. Poniżej przedstawiamy kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę podczas podejmowania tej decyzji.
Odpowiedni wybór software house jako partnera jest kluczowy dla Twoich finansów oraz organizacji. Poniżej przedstawiamy kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę podczas podejmowania tej decyzji.
Zacznijmy od 3 najważniejszych filarów, na których powinieneś oprzeć swoje poszukiwania.
Zaczynając rozmowę z software housem zwróć uwagę na to, czy na stronie widnieje informacja lub padło pytanie o NDA. Jeśli software house już na samym początku dba o Twoje bezpieczeństwo, jest to na pewno dobry pomysł, aby przejść do dalszej rozmowy. Pamiętaj, że ochrony Twoich pomysłów nigdy za wiele, a gdy proponuje Ci go Twój potencjalny partner biznesowy, to świadczy to o jego profesjonalizmie.
Warto także sprawdzić same produkty w akcji – znajdź projekty z portfolio, które możesz samemu przetestować.
Pamiętaj, że dobry software musi być z reguły kosztowny. Musi zostać dobrze przemyślany, zaprojektowany i wdrożony, dlatego profesjonalne podejście wymaga więcej czasu. Oszczędzając na dużym projekcie technologicznym stracisz dwa razy. W momencie, gdy Twoja aplikacja zacznie się skalować, to kiepski software prędzej czy później się odezwie. W takim momencie w najlepszym wypadku będzie on wymagać przebudowy, a w najgorszym – zakodowania od zera. Na tym etapie oczywiście nie otrzymasz pełnej wyceny, ale możesz zapytać o widełki. Jeśli jedna z firm, do których piszesz, będzie miała je niższe niż konkurencja to wiedz, że coś się dzieje 🙂
Znasz już 3 najważniejsze filary, które powinny Cię nakierować na myśl “z tą firma może się udać”. Skoro już masz listę software house’ów, z którymi możesz dalej rozmawiać, skorzystaj z tych porad:
Każdy projekt jest inny i wymaga różnych technologii. Agencja powinna zadać Ci kilka pytań, które pozwolą jej odpowiednio dobrać technologię pod dany projekt. Ten punkt jest bardzo istotny w myśl tego, aby aplikacja nie musiała być w przyszłości przebudowywana, ponieważ rodzi to ogromne koszty.
Dobry software house zada Ci szereg pytań, które pomogą określić wielkość projektu oraz Twoje oczekiwania. W przypadku dużych projektów bardzo często wyceny są płatne. U wielu firm zapłacisz za przygotowanie dokumentacji projektowej. Jest to jednak rzecz, na którą warto przystać (tym bardziej w przypadku dużych projektów). W zasadzie z kilku przyczyn, przede wszystkim:
Skuteczny briefing zakończony dokumentacją projektową jest filarem, na którym możesz oprzeć swój dalszy biznesplan.
Kolejnym krokiem jest świadomość pytań i stwierdzeń, jakie zada Ci profesjonalna firma. Poniżej zobaczysz przykłady w jaki sposób powinno to wyglądać a w jaki nie.
Jak to powinno wyglądać?
Jak to nie powinno wyglądać?
Różnicę da się zauważyć gołym okiem. Dobry software house zadba o Twoje finanse oraz o to, żeby projekt był rentowny – nie odważy się “spróbować” zrobić czegoś, co w naturze nie będzie miało szansy na sukces, ponieważ będzie się obawiać złej opinii oraz braku nowego projektu w portfolio.
Wracając do pytania o MVP – profesjonalna agencja zapyta Cię o to, czy chcesz najpierw zrobić MVP (Minimum Viable Product). W jakim celu tworzy się MVP? W głównej mierze chodzi o to, aby zwalidować produkt i już wypuścić go do sprzedaży zanim pełna funkcjonalność zostanie ukończona. Oczywiście zależy to od Twojego podejścia. Część firm zaczyna od razu z MVP, ale zdarzają się także firmy, takie jak Apple, które chcą zaoferować klientowi pełny i profesjonalny produkt. Wnioski musisz wyciągnąć sam.
Ile osób jest decyzyjnych w projekcie – to pytanie jest dość kluczowe dla powodzenia ustalonego deadlinu. Dłuższy łańcuch komunikacyjny w założeniu wydłuży pracę nad produktem.
Po zakończonym briefowaniu musisz odrzucić te firmy, które nie przypadły Ci do gustu. Przejdziemy teraz do procesu realizacji projektu w software house’ach. Dobra organizacja poinformuje Cię o metodologii ich pracy, przedstawi harmonogram projektu oraz poinformuje o deadlinie.
Jakie metodologie istnieją w tworzeniu oprogramowania? Poniżej przedstawiam najbardziej popularne i opiszę pokrótce każde z nich:
Software house’y pracują zwykle w jednej wybranej metodologii, którą mają już wypracowaną.
Bardzo istotnym elementem jest także transparentny rozwój aplikacji. Zwróć uwagę na to, czy potencjalny dostawca jest z Tobą szczery i nie skąpi odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Zdaję sobie sprawę, że jest to oczywiste, ale jednak chciałbym to podkreślić. Zapytaj możliwego usługodawcę, czy będziesz informowany po każdym etapie o postępie prac lub czy będziesz mieć wgląd live w projekt.
Koszt projektu uzależniony jest od kilku czynników. Zacznijmy od początku – w przypadku aplikacji online usłyszysz prawdopodobnie 2 typy wycen:
Co wybrać? To zależy. Obie wyceny mają swoje plusy i minusy. W przypadku time&material zapłacisz za przepracowane godziny. Nie będzie Cię interesować to, czy musisz zmieścić się w założonym przez firmę budżecie. Będziesz posiadać pełną moc projektową, a każda Twoja zmiana będzie możliwa do wdrożenia.
W fixed price natomiast jest zupełnie inaczej. Dostaniesz 2-3 sesje poprawkowe i musisz się w nich zmieścić. Plusem jest to, że z góry wiesz, ile zapłacisz za projekt. Oczywiście w t&m również powinieneś otrzymać wycenę, ale będą to widełki cenowe, które mogą posiadać bardzo duży rozstrzał. W flexible content jest także ten problem, że firma prawdopodobnie doliczy spory zapas dla zabezpieczenia swoich interesów.
No dobrze, ale jakie są realne koszty? Pewnie spodziewasz się tej odpowiedzi, ale “to zależy”. Wszystko idzie od wielkości aplikacji. W przypadku prostej aplikacji internetowej koszty w Polsce zaczynają się od kwoty około 30 000 PLN. Duże aplikacje z wieloma funkcjonalnościami mogą kosztować kwoty rzędu kilku milionów.
W przypadku time&material, tak jak wspomniałem, płacisz za godzinę pracy programisty. Godzina pracy programisty to koszt $25 – $49 wg raportu Clutch.
Dlaczego profesjonalny software house zapyta Cię o budżet? Oczywiście dlatego, żeby się w nim zmieścić, ale jest jeszcze jeden bardzo ważny czynnik. W momencie, gdy budżet jest wyższy, to software house może poświęcić więcej czasu na realizację bardziej jakościowego produktu. Pozwól, że przedstawię Ci to jednym prostym obrazkiem:
Pamiętaj, że żadna duża aplikacja nie będzie “samograjem”. Trzeba ją ulepszać i utrzymywać. Najczęściej z firmą, która stworzyła aplikację, podpisywana jest umowa, która zleca dostarczanie oprogramowania w ustalonej formie.
Dodaj komentarz