Jak wybrać Software House? Konkretne przykłady - Codium | Software House

Jak wybrać Software House? Konkretne przykłady

Biznes Strony internetowe Wszystkie
04/03/2024
8 min

Odpowiedni wybór software house jako partnera jest kluczowy dla Twoich finansów oraz organizacji. Poniżej przedstawiamy kilka czynników, które warto wziąć pod uwagę podczas podejmowania tej decyzji.

Weryfikacja software house - wstępna analiza

Zacznijmy od 3 najważniejszych filarów, na których powinieneś oprzeć swoje poszukiwania.

Zabezpiecz swój biznes

Zaczynając rozmowę z software housem zwróć uwagę na to, czy na stronie widnieje informacja lub padło pytanie o NDA. Jeśli software house już na samym początku dba o Twoje bezpieczeństwo, jest to na pewno dobry pomysł, aby przejść do dalszej rozmowy. Pamiętaj, że ochrony Twoich pomysłów nigdy za wiele, a gdy proponuje Ci go Twój potencjalny partner biznesowy, to świadczy to o jego profesjonalizmie.

Sprawdź kompetencje

  • Obejrzyj portfolio potencjalnego partnera technologicznego,
  • Zwróć uwagę na opinię innych klientów, którzy skorzystali z jego usług,
  • Jeśli również będziesz korzystać z usług graficznych, to zweryfikuj, czy pasuje Ci styl agencji

Warto także sprawdzić same produkty w akcji – znajdź projekty z portfolio, które możesz samemu przetestować. 

  • Zwróć uwagę na UX aplikacji,
  • Sprawdź czy możesz się łatwo po niej poruszać, 
  • Zobacz czy działa bez zarzutu i realizuje swój cel.

Unikaj tanich ofert

Pamiętaj, że dobry software musi być z reguły kosztowny. Musi zostać dobrze przemyślany, zaprojektowany i wdrożony, dlatego profesjonalne podejście wymaga więcej czasu. Oszczędzając na dużym projekcie technologicznym stracisz dwa razy. W momencie, gdy Twoja aplikacja zacznie się skalować, to kiepski software prędzej czy później się odezwie. W takim momencie w najlepszym wypadku będzie on wymagać przebudowy, a w najgorszym – zakodowania od zera. Na tym etapie oczywiście nie otrzymasz pełnej wyceny, ale możesz zapytać o widełki. Jeśli jedna z firm, do których piszesz, będzie miała je niższe niż konkurencja to wiedz, że coś się dzieje 🙂

Jaki software house wybrać?

Znasz już 3 najważniejsze filary, które powinny Cię nakierować na myśl “z tą firma może się udać”. Skoro już masz listę software house’ów, z którymi możesz dalej rozmawiać, skorzystaj z tych porad:

Technologie

Każdy projekt jest inny i wymaga różnych technologii. Agencja powinna zadać Ci kilka pytań, które pozwolą jej odpowiednio dobrać technologię pod dany projekt. Ten punkt jest bardzo istotny w myśl tego, aby aplikacja nie musiała być w przyszłości przebudowywana, ponieważ rodzi to ogromne koszty.

Briefowanie

Dobry software house zada Ci szereg pytań, które pomogą określić wielkość projektu oraz Twoje oczekiwania. W przypadku dużych projektów bardzo często wyceny są płatne. U wielu firm zapłacisz za przygotowanie dokumentacji projektowej. Jest to jednak rzecz, na którą warto przystać (tym bardziej w przypadku dużych projektów). W zasadzie z kilku przyczyn, przede wszystkim:

  • Jeśli posiadasz dokumentację projektową, to możesz uzyskać na jej bazie kilka precyzyjnych wycen projektu i porównać oferty,
  • Posiadasz zabezpieczenie w postaci dokumentu. Dokładnie wiesz, czego potrzebujesz i w jaki sposób powinno być to wykonane – żadna firma nie zaskoczy Cię nagle informacją, że “o tym nie rozmawialiśmy, musimy doliczyć dodatkowe wynagrodzenie”.

Skuteczny briefing zakończony dokumentacją projektową jest filarem, na którym możesz oprzeć swój dalszy biznesplan.

Kolejnym krokiem jest świadomość pytań i stwierdzeń, jakie zada Ci profesjonalna firma. Poniżej zobaczysz przykłady w jaki sposób powinno to wyglądać a w jaki nie.

Jak to powinno wyglądać?

  • Jaki cel powinna realizować Państwa aplikacja?
  • Czy potrzebują Państwo pomocy przy ocenie rentowności projektu?
  • Czy mają Państwo określoną personę?
  • Czy mają Państwo budżet, w którym chcą się zmieścić?
  • Czy chcą Państwo stworzyć najpierw MVP czy od razu pełny projekt? (do tego przejdziemy w kolejnym etapie)
  • Ile jest osób decyzyjnych w projekcie? (do tego również przejdziemy)

Jak to nie powinno wyglądać?

  • Zrobimy to za 1000 zł
  • Oczywiście, projekt będzie gotowy w przyszłym tygodniu
  • Pewnie, że będzie zarabiać

Różnicę da się zauważyć gołym okiem. Dobry software house zadba o Twoje finanse oraz o to, żeby projekt był rentowny – nie odważy się “spróbować” zrobić czegoś, co w naturze nie będzie miało szansy na sukces, ponieważ będzie się obawiać złej opinii oraz braku nowego projektu w portfolio.

Wracając do pytania o MVP – profesjonalna agencja zapyta Cię o to, czy chcesz najpierw zrobić MVP (Minimum Viable Product). W jakim celu tworzy się MVP? W głównej mierze chodzi o to, aby zwalidować produkt i już wypuścić go do sprzedaży zanim pełna funkcjonalność zostanie ukończona. Oczywiście zależy to od Twojego podejścia. Część firm zaczyna od razu z MVP, ale zdarzają się także firmy, takie jak Apple, które chcą zaoferować klientowi pełny i profesjonalny produkt. Wnioski musisz wyciągnąć sam.

Ile osób jest decyzyjnych w projekcie – to pytanie jest dość kluczowe dla powodzenia ustalonego deadlinu. Dłuższy łańcuch komunikacyjny w założeniu wydłuży pracę nad produktem.

Proces realizacji

Po zakończonym briefowaniu musisz odrzucić te firmy, które nie przypadły Ci do gustu. Przejdziemy teraz do procesu realizacji projektu w software house’ach. Dobra organizacja poinformuje Cię o metodologii ich pracy, przedstawi harmonogram projektu oraz poinformuje o deadlinie.

Jakie metodologie istnieją w tworzeniu oprogramowania? Poniżej przedstawiam najbardziej popularne i opiszę pokrótce każde z nich:

  • Agile – proces oparty na rozbiciu projektu na iteracje. Zespoły pracują nad daną iteracją, a następnie zbierają feedback od klienta i poprawiają wdrożoną funkcję,
  • Kanban – zwykle jest to po prostu rozbijanie projektu na zadania, w którym każdy ma jeden z zazwyczaj 3 statusów: “do zrobienia”, “w toku”, “zakończone”,
  • Scrum – jest on podobny do Agile. Różni się on np. ilością spotkań.

Software house’y pracują zwykle w jednej wybranej metodologii, którą mają już wypracowaną.

Transparentny rozwój

Bardzo istotnym elementem jest także transparentny rozwój aplikacji. Zwróć uwagę na to, czy potencjalny dostawca jest z Tobą szczery i nie skąpi odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Zdaję sobie sprawę, że jest to oczywiste, ale jednak chciałbym to podkreślić. Zapytaj możliwego usługodawcę, czy będziesz informowany po każdym etapie o postępie prac lub czy będziesz mieć wgląd live w projekt.

Jaki jest koszt software house?

Koszt projektu uzależniony jest od kilku czynników. Zacznijmy od początku – w przypadku aplikacji online usłyszysz prawdopodobnie 2 typy wycen:

  1. Time&material – Opiera się na wynagrodzeniu za godzinę pracy agencji. Zazwyczaj na koniec miesiąca ujrzysz fakturę razem z raportem godzinowym,
  2. Fixed price – W tym wypadku otrzymasz wycenę pełnego projektu.

Co wybrać? To zależy. Obie wyceny mają swoje plusy i minusy. W przypadku time&material zapłacisz za przepracowane godziny. Nie będzie Cię interesować to, czy musisz zmieścić się w założonym przez firmę budżecie. Będziesz posiadać pełną moc projektową, a każda Twoja zmiana będzie możliwa do wdrożenia. 

W fixed price natomiast jest zupełnie inaczej. Dostaniesz 2-3 sesje poprawkowe i musisz się w nich zmieścić. Plusem jest to, że z góry wiesz, ile zapłacisz za projekt. Oczywiście w t&m również powinieneś otrzymać wycenę, ale będą to widełki cenowe, które mogą posiadać bardzo duży rozstrzał. W flexible content jest także ten problem, że firma prawdopodobnie doliczy spory zapas dla zabezpieczenia swoich interesów.

No dobrze, ale jakie są realne koszty? Pewnie spodziewasz się tej odpowiedzi, ale “to zależy”. Wszystko idzie od wielkości aplikacji. W przypadku prostej aplikacji internetowej koszty w Polsce zaczynają się od kwoty około 30 000 PLN. Duże aplikacje z wieloma funkcjonalnościami mogą kosztować kwoty rzędu kilku milionów.

W przypadku time&material, tak jak wspomniałem, płacisz za godzinę pracy programisty. Godzina pracy programisty to koszt $25 – $49 wg raportu Clutch.

Budżet

Dlaczego profesjonalny software house zapyta Cię o budżet? Oczywiście dlatego, żeby się w nim zmieścić, ale jest jeszcze jeden bardzo ważny czynnik. W momencie, gdy budżet jest wyższy, to software house może poświęcić więcej czasu na realizację bardziej jakościowego produktu. Pozwól, że przedstawię Ci to jednym prostym obrazkiem:

Dodatkowe koszty

Pamiętaj, że żadna duża aplikacja nie będzie “samograjem”. Trzeba ją ulepszać i utrzymywać. Najczęściej z firmą, która stworzyła aplikację, podpisywana jest umowa, która zleca dostarczanie oprogramowania w ustalonej formie.

Podsumowanie

  • Zabezpiecz swój biznes przez NDA
  • Sprawdź kompetencje potencjalnego dostawcy oprogramowania
  • Unikaj tanich ofert, aby nie dopuścić do rozczarowania
  • Zwróć szczególną uwagę na proces briefowania
  • Zweryfikuj komunikację z możliwym partnerem technologicznym

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Zobacz ofertę