MVP, czyli Minimum Viable Product, to nowoczesna strategia, której prawidłowe wdrożenie może przynieść inwestującej firmie szereg korzyści. O tym, czym jest i jak działa MVP, opowiem w niniejszym artykule.
MVP, czyli Minimum Viable Product, to nowoczesna strategia, której prawidłowe wdrożenie może przynieść inwestującej firmie szereg korzyści. O tym, czym jest i jak działa MVP, opowiem w niniejszym artykule.
MVP (ang. Minimum Viable Product) jest to minimalnie opłacalny produkt, który zawiera jedynie podstawowe funkcje. Pozwala on zwalidować projekt przy niższym nakładzie inwestycyjnym.
Strategia MVP ma zastosowanie nie tylko w przypadku produktów cyfrowych, ale również fizycznych. Z założenia produkt nie jest finalny – nawet gdy mamy jego ostateczną wizję, oferujemy jedynie podstawowe funkcje, które pozwolą użytkownikom na kupno rozwiązania.
Wdrożenie Minimum Viable Product niesie za sobą szereg korzyści. Poniżej przedstawiam kilka z nich:
W porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju produktu, gdzie pełna funkcjonalność jest rozwijana przed wprowadzeniem na rynek, MVP oferuje znacznie więcej korzyści w efektywności kosztowej i szybkości wprowadzenia na rynek.
Wymaga to jednak akceptacji większego ryzyka w związku z tym, że “kluczowe” funkcje mogą nie być wystarczające dla klientów.
Osobiście mogę stwierdzić, że oczywiście wszystko zależy. Od czego? Od produktu, pozycji na rynku, Twoich potrzeb itp. Jeśli nie jesteś pewny, zawsze możesz zweryfikować, co jest dla Ciebie, kontaktując się bezpośrednio z software housem lub innym wykonawcą Twojego produktu/usługi.
Z racji na to, że największe spółki mają ogromne budżety, to mogą sobie pozwolić na to, aby każdy produkt był “top of the top”. Rzecz jasna nie każda firma w taki sposób działa, ale jednym z przykładów, który zawsze tworzy precyzyjny produkt/usługę jest ulubiony przez wszystkich “sprzedawca jabłek”. Czy ich produkty nie są istnym dziełem sztuki? Każdy produkt jest po prostu idealny. Jaki jest tego efekt? Apple, w 2024 r. osiągnie kapitalizację rynkową na poziomie 4 bln USD.
Logo oraz produkty apple są tak doskonałe ze względu na wykorzystanie techniki złotej proporcji.
Wnioski rzecz jasna musisz wyciągnąć sam. Jeśli posiadasz większy budżet oraz jesteś pewny swojego pomysłu to być może warto zaryzykować lepszym produktem. Pamiętaj jednak, że zawsze lepiej zasięgnąć opinii twórców takich produktów. To oni mają doświadczenie, potrafią dość szybko przeanalizować taki pomysł oraz potwierdzić czy Twoje przypuszczenia co do sukcesu są słuszne.
Przed każdą większą inwestycją warto wylać na głowę wiadro zimnej głowy, przespać się z tym pomysłem i zweryfikować pomysł z kimś, kto już siedzi w tym temacie od dłuższego czasu.
Dodaj komentarz