Czym jest MVP? Definicja i kluczowe elementy - Codium | Software House

Czym jest MVP? Definicja i kluczowe elementy

Biznes Marketing Projektowanie Strony internetowe Wszystkie
09/03/2024
4 min

MVP, czyli Minimum Viable Product, to nowoczesna strategia, której prawidłowe wdrożenie może przynieść inwestującej firmie szereg korzyści. O tym, czym jest i jak działa MVP, opowiem w niniejszym artykule.

Czym jest MVP?

MVP (ang. Minimum Viable Product) jest to minimalnie opłacalny produkt, który zawiera jedynie podstawowe funkcje. Pozwala on zwalidować projekt przy niższym nakładzie inwestycyjnym. 

Strategia MVP ma zastosowanie nie tylko w przypadku produktów cyfrowych, ale również fizycznych. Z założenia produkt nie jest finalny –  nawet gdy mamy jego ostateczną wizję, oferujemy jedynie podstawowe funkcje, które pozwolą użytkownikom na kupno rozwiązania.

Dlaczego akurat MVP?

Wdrożenie Minimum Viable Product niesie za sobą szereg korzyści. Poniżej przedstawiam kilka z nich:

  • Zwrotna informacja od użytkowników – przez to, że sprzedajemy niepełny produkt możemy zbierać opinię od klientów,
  • Iteracyjny rozwój – posiadając takie opinie możemy wdrażać kolejne funkcje, które są kluczowe dla naszych klientów,
  • Weryfikacja – opinie pozwolą także zweryfikować, czy funkcjonalności, które mamy ustalone w finalnej wersji produktu mają w ogóle sens.

Przykłady MVP

  • Airbnb – początkowo airbnb skupiło się na prostym rozwiązaniu, które umożliwiło wynajem miejsca do spania podczas konferencji. To pozwoliło założycielom zrozumieć potrzeby i preferencje użytkowników. Efekt? Globalna platforma wynajmu, którą z dużym prawdopodobieństwem znasz.
  • Dropbox – w tym wypadku mamy przykład jeszcze bardziej ilustrujący potęgę MVP. Zamiast budować pełnoprawny produkt, Dropbox zdecydował się na stworzenie prostego filmu, który demonstruje ich rozwiązanie. Film ten przyciągnął dużą uwagę i pozwolił zespołowi zweryfikować swój pomysł. Pewnie myślisz sobie teraz, że przecież to nie MVP! Zgadzam się, że sam film, który został zrealizowany, nie jest MVP, ale biorąc pod uwagę wszystkie elementy razem, czyli przemyślany projekt, film oraz napędzenie marketingu, można to śmiało nazwać mianem MVP.

Czym wyróżnia się MVP?

W porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju produktu, gdzie pełna funkcjonalność jest rozwijana przed wprowadzeniem na rynek, MVP oferuje znacznie więcej korzyści w efektywności kosztowej i szybkości wprowadzenia na rynek. 

Wymaga to jednak akceptacji większego ryzyka w związku z tym, że “kluczowe” funkcje mogą nie być wystarczające dla klientów.

Osobiście mogę stwierdzić, że oczywiście wszystko zależy. Od czego? Od produktu, pozycji na rynku, Twoich potrzeb itp. Jeśli nie jesteś pewny, zawsze możesz zweryfikować, co jest dla Ciebie, kontaktując się bezpośrednio z software housem lub innym wykonawcą Twojego produktu/usługi.

Jak działają giganci technologiczni?

Z racji na to, że największe spółki mają ogromne budżety, to mogą sobie pozwolić na to, aby każdy produkt był “top of the top”. Rzecz jasna nie każda firma w taki sposób działa, ale jednym z przykładów, który zawsze tworzy precyzyjny produkt/usługę jest ulubiony przez wszystkich “sprzedawca jabłek”. Czy ich produkty nie są istnym dziełem sztuki? Każdy produkt jest po prostu idealny. Jaki jest tego efekt? Apple, w 2024 r. osiągnie kapitalizację rynkową na poziomie 4 bln USD.

Logo oraz produkty apple są tak doskonałe ze względu na wykorzystanie techniki złotej proporcji.

Wnioski

Wnioski rzecz jasna musisz wyciągnąć sam. Jeśli posiadasz większy budżet oraz jesteś pewny swojego pomysłu to być może warto zaryzykować lepszym produktem. Pamiętaj jednak, że zawsze lepiej zasięgnąć opinii twórców takich produktów. To oni mają doświadczenie, potrafią dość szybko przeanalizować taki pomysł oraz potwierdzić czy Twoje przypuszczenia co do sukcesu są słuszne.

Przed każdą większą inwestycją warto wylać na głowę wiadro zimnej głowy, przespać się z tym pomysłem i zweryfikować pomysł z kimś, kto już siedzi w tym temacie od dłuższego czasu.

Podsumowanie

  • MVP to strategia zminimalizowania ryzyka firm, która pozwala na szybkie przetestowanie pomysłu.
  • Nie zawsze MVP jest dobre – może nieść ze sobą koszty wizerunkowe, jeśli produkt jest niedostatecznie rozwinięty.
  • Optymalna decyzja zależy od Twojego budżetu oraz specyfiki projektu. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Zobacz ofertę