Projekt strony internetowej może być wyceniany na kilka różnych sposobów. Zawsze jednak istotne będzie uwzględnienie unikatowych potrzeb klienta oraz rodzaju, celu, wyglądu i funkcjonalności danej witryny. Jak określa się koszt wykonania strony? Można to zrobić z użyciem technik takich jak wycena bottom-up lub analogia – często też stosuje się gotowy cennik, który określa najważniejsze cechy strony przygotowanej za określoną stawkę.
Wycena bottom-up polega na wyznaczeniu wszystkich składowych projektu, a następnie wyznaczeniu ich kosztu z osobna i zsumowaniu całości. Podanie dokładnej wartości jest jednak w tym przypadku dość trudne – co więcej, takie podejście pozostawia niewielkie pole manewru. Z tego względu będzie to odpowiedni wybór głównie wtedy, gdy projekt jest stosunkowo prosty i wszystkie wymagania są jasne od samego początku.
Znacznie skuteczniejszą metodą jest wycena poprzez analogię, czyli po prostu bazowanie kosztu na podstawie poprzednich, podobnych projektów. Mimo że oczekiwania wobec każdej witryny są unikatowe, wiele aspektów pozostaje bez zmian, co pozwala szybko i sprawnie określić szacunkową cenę konkretnej realizacji. Należy przy tym wziąć pod uwagę wszelkie, nawet najmniejsze różnice wobec wcześniej wykonywanych witryn, które mogą wpłynąć na koszty.
Najczęściej jednak wystarczy zaznajomić się z cennikiem, który określa konkretne kwoty dla poszczególnych typów stron – przykładowe ceny można znaleźć na naszym blogu. W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepszym sposobem na uzyskanie precyzyjnej wyceny będzie wysłanie zapytania ze szczegółami danego projektu.
Dodaj komentarz