10 zasad designu UX – jak je wdrożyć przy tworzeniu strony? - Codium | Software House

10 zasad designu UX – jak je wdrożyć przy tworzeniu strony?

Strony internetowe Wszystkie
19/05/2023
4 min

Doświadczenia użytkownika, czyli właśnie UX, mają ogromne znaczenie przy projektowaniu strony internetowej. Aby zadbać o tę kwestię w odpowiedni sposób, warto zwrócić uwagę na pewne uniwersalne zasady, które można wdrożyć podczas przygotowywania witryny. Jednym z najpopularniejszych podejść do tego tematu są tzw. heurystyki Nielsena.

Heurystyki użyteczności Nielsena, czyli 10 zasad UX

To koncepcja opracowana już w 1990 roku – ponad rok przed pojawieniem się pierwszych stron internetowych, które znacznie odbiegały od dzisiejszych witryn pod względem designu i funkcjonalności. Warto zaznaczyć, że zasady opracowane przez Jakoba Nielsena mogą być zastosowane nie tylko do projektowania stron. To zbiór uniwersalnych wskazówek, które można wykorzystać praktycznie przy dowolnym produkcie. Z tego względu nazywa się je „heurystykami” – nie są to precyzyjne, ścisłe wytyczne, a ogólne zasady, które pozwalają zadbać o UX niezależnie od rodzaju treści. W naszym artykule skupimy się jednak na zastosowaniu ich w przypadku stron internetowych.

1. Widoczność statusu systemu

Pierwsza zasada mówi o tym, że użytkownik powinien zawsze wiedzieć, gdzie się znajduje i co aktualnie dzieje się z danym produktem lub systemem. Ładowanie strony, dostępność produktu, status zamówienia – wszystkie tego typu kwestie powinny być jasno i przejrzyście opisane. W kontekście projektowania stron, a zwłaszcza sklepów internetowych, warto zwrócić uwagę m.in. na breadcrumbs, czyli niewielkie elementy nawigacyjne wskazujące obecną pozycję w obrębie witryny.

2. Zgodność pomiędzy systemem a światem rzeczywistym

W tym przypadku chodzi przede wszystkim o sposób przekazywania treści. Zawartość na stronie musi być zrozumiała dla użytkownika. Oznacza to, że powinniśmy zazwyczaj unikać skomplikowanych, technicznych i branżowych zwrotów – jeśli jednak musimy je wykorzystać, należy zadbać o jasne i przejrzyste wyjaśnienie.

3. Daj użytkownikowi kontrolę

Przy wypełnianiu formularzy i przechodzeniu przez różne procesy online łatwo popełnić niewielkie pomyłki, które wymagają ponownego wprowadzenia danych. Przy projektowaniu strony należy zapewnić użytkownikom możliwość łatwego powrotu do wcześniejszych etapów. Co istotne, musi to odbywać się bez wprowadzenia konieczności ponownego wpisania poprawnych informacji.

4. Spójność i trzymanie się standardów

Mimo że unikatowy, jedyny w swoim rodzaju design może być bardzo atrakcyjny, nie można przy tym zapominać o użyteczności. Często najlepszym sposobem, by o nią zadbać, jest trzymanie się sprawdzonych, powszechnie stosowanych standardów. Poszczególne funkcje strony czy elementy nawigacyjne powinny być umieszczone tam, gdzie użytkownicy przeważnie się ich spodziewają – to pozwoli zapewnić intuicyjną, wygodną obsługę witryny. Do tego ważne jest zachowanie spójnego designu pomiędzy różnymi wersjami strony, na przykład na smartfony i komputery.

5. Zapobieganie błędom

W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Pierwszą z nich jest prezentowanie komunikatów o błędach: mowa zarówno o typowych problemach HTTP, takich jak brak strony, jak i na przykład niewłaściwych wartościach w formularzach. Dodatkowo należy jednak w jak największym stopniu ograniczyć możliwość wystąpienia pomyłek po stronie użytkownika. Wyeliminowanie ich w stu procentach jest oczywiście niemożliwe, jednak można zastosować kilka technik, które znacznie zmniejszą ich częstość:

  • podpowiedzi wyszukiwania,
  • wytyczne co do formatu poszczególnych pól (na przykład numeru telefonu czy kodu pocztowego),
  • inteligentne, kontekstowe podpowiedzi,
  • automatyczne poprawianie literówek.

6. Podpowiadaj, zamiast polegać na pamięci użytkowników

Podczas korzystania ze strony często mogą pojawić się rzeczy, które rozpraszają użytkowników, jak chociażby przychodzące połączenie telefoniczne. W takich sytuacjach powrót do formularza czy zakupów może być problematyczny – większość z nas nie będzie pamiętać wprowadzanych danych czy przeglądanych produktów. Z tego względu dobrym pomysłem będzie przygotowanie podpowiedzi, które pozwolą użytkownikowi odnaleźć się na stronie nawet po przerwaniu danego procesu. Jednym z najczęstszych, bardzo skutecznych przykładów są ostatnio przeglądane produkty w sklepach internetowych.

7. Elastyczność i efektywność

To bardzo obszerna zasada, która pokrywa w zasadzie wszystko od szybkości działania strony po dostosowywanie konkretnych akcji do potrzeb użytkownika. Warto zadbać m.in. o intuicyjne skróty klawiaturowe czy możliwość personalizacji funkcji strony. W ramach tej zasady najważniejsze jest zapewnienie wygodnej obsługi zarówno osobom, które pierwszy raz korzystają ze strony, jak i regularnym gościom.

8. Estetyczny design bez zbędnych elementów

Ta zasada jest często opisywana z użyciem słowa „minimalizm”, lecz warto od razu zaznaczyć, że nie zawsze chodzi o całkowicie minimalistyczne podejście do projektowania. Maksymalnie uproszczony projekt nie sprawdzi się w każdym przypadku, a atrakcyjne dodatki wizualne mogą znacznie poprawić wrażenia z korzystania ze strony. Ósmy punkt heurystyk Nielsena odnosi się do unikania niepotrzebnych elementów, które zmniejszają widoczność najważniejszych fragmentów zawartości. Design strony powinien wspierać działania użytkownika, a nie na odwrót. Jeśli jednak będziemy w stanie połączyć to podejście ze skomplikowanym graficznie projektem, wciąż można liczyć na dobry poziom użyteczności.

 

 

9. Skuteczna obsługa błędów

To punkt, który w pewnym stopniu pokrywa się z wcześniejszymi informacjami o błędach, lecz w tym przypadku mowa przede wszystkim o obsłudze błędów, gdy te już się pojawią podczas korzystania ze strony. Użytkownik musi otrzymać przejrzysty komunikat, co poszło nie tak, a także łatwą możliwość powrotu do wcześniejszych czynności. Świetnym przykładem zastosowania tego punktu w projektowaniu witryn jest strona 404 z wyszukiwarką, która pozwala sprawnie wrócić do przeglądania ofert czy produktów.

10. Pomoc i dokumentacja

Ostatni punkt w pewnym stopniu sprzeciwia się jednej z najpopularniejszych zasad designu UX, która mówi, że dobry projekt nie wymaga dodatkowego tłumaczenia. Nie zawsze jednak będzie to możliwe, zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych procesów. Tam, gdzie jest to potrzebne, należy zadbać o łatwy dostęp do dokumentacji i wsparcia dla użytkownika wraz z konkretnym opisem poszczególnych kroków.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co to są heurystyki użyteczności Nielsena?

Heurystyki użyteczności Nielsena to zbiór 10 zasad projektowania interfejsu użytkownika opracowany przez Jakoba Nielsena. Są to ogólne wytyczne mające na celu poprawę doświadczenia użytkownika na stronach internetowych i w aplikacjach.

Dlaczego heurystyki Nielsena są ważne w projektowaniu stron internetowych?

Są ważne, ponieważ pomagają projektantom tworzyć bardziej intuicyjne i przyjazne dla użytkownika interfejsy. Dzięki stosowaniu tych zasad, strony stają się łatwiejsze w nawigacji, bardziej dostępne i efektywniejsze w używaniu.

Jak można zastosować pierwszą zasadę heurystyk Nielsena, czyli "Widoczność statusu systemu", w praktyce?

Można to zrobić poprzez implementację elementów informujących użytkownika o stanie ładowania strony, statusie zamówienia czy też bieżącej pozycji w procesie zakupowym, np. za pomocą paska postępu czy komunikatów statusu.

Czym jest zasada "Zgodność pomiędzy systemem a światem rzeczywistym" i jak może poprawić UX?

Ta zasada polega na używaniu języka i symboli zrozumiałych dla użytkownika, nawiązujących do jego doświadczeń ze świata rzeczywistego. Pomaga to w szybszym zrozumieniu funkcji i treści strony, co bezpośrednio wpływa na poprawę doświadczeń użytkownika.

W jaki sposób można zapewnić użytkownikom kontrolę nad interfejsem zgodnie z heurystykami Nielsena?

Zapewniając funkcje umożliwiające łatwe cofanie wykonanych działań, edycję wprowadzonych danych bez konieczności powracania do początku procesu, czy możliwość rezygnacji z operacji bez negatywnych konsekwencji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Eryk Kałużny Codium Eryk Kałużny

Zainteresowany designem, fotografią i wszelką inną aktywnością artystyczną. W życiu prywatnym jeździ na rowerze szosowym i słucha muzyki elektronicznej.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a