Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.

Czym jest responsywność strony WWW i jak wpływa na sprzedaż?

Strony internetowe
11/08/2022
5 min

Obecnie już ponad 90%(!) internautów korzysta w różnym stopniu z urządzeń mobilnych, aby połączyć się z siecią. Projektowanie stron pod kątem tego typu sprzętów jest już właściwie wymogiem. Takie podejście określa się jako „responsywny design” – warto zapoznać się z jego założeniami oraz wpływem na sprzedaż.

Responsywność strony – co to jest?

Przeglądając strony internetowe na różnych urządzeniach, można zauważyć, że część z nich dostosowuje swój układ do wymiarów ekranu w konkretnym sprzęcie. To właśnie responsywność – takie podejście do projektowania witryny pozwala zadbać o poprawne wyświetlanie bez względu na to, czy korzystamy ze smartfona, laptopa, komputera czy tabletu.

 

Responsywny design pozwala wyeliminować potrzebę tworzenia kilku wersji strony, różniących się całym układem i rozmiarami poszczególnych elementów treści. Zamiast tego stosuje się specjalne rozwiązania w ramach języka HTML i CSS, które sprawiają, że witryna samoczynnie dopasowuje się do urządzenia użytkownika.

 

W kontekście responsywności możemy spotkać się także ze skrótem RWD – „Responsive Web Design”.

Przykład

Kod CSS responsywnej strony może zawierać parametry „media”, które określają styl dla urządzeń o określonym rodzaju i szerokości ekranu. To jeden ze sposobów, by zadbać o poprawne wyświetlanie na różnych sprzętach.

Dlaczego warto zadbać o responsywność?

Głównym powodem, by zwrócić uwagę na responsywny design, jest rosnąca liczba internautów korzystających z urządzeń mobilnych. Już w 2017 roku ich udział przekroczył liczbę osób łączących się z siecią za pośrednictwem komputera lub laptopa – od tego czasu możemy obserwować stopniowy wzrost tego trendu. Aktualnie podział przedstawia się następująco:

  • 55% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów,
  • 42% – z komputerów i laptopów,
  • pozostałe 3% – z innych typów urządzeń, głównie tabletów, które w większości przypadków funkcjonują podobnie jak smartfony.

 

Należy przy tym zaznaczyć, że choć nie każdy stawia na urządzenia mobilne jako główne narzędzie do przeglądania sieci, niemal wszyscy internauci przynajmniej raz na jakiś czas korzystają ze smartfonów w tym celu.

 

Podobne trendy możemy zauważyć w przypadku statystyk dotyczących liczby zapytań w wyszukiwarkach internetowych. Szacuje się, że ruch z urządzeń mobilnych to już 63% organicznych wizyt na stronach. To czynnik, który będzie mieć bezpośredni wpływ na konwersję i wyniki sprzedażowe – z tego względu zdecydowanie należy postawić na responsywność.

 

Multiscreening, czyli korzystanie z różnych urządzeń jednocześnie

 

Responsywność jest istotna również z uwagi na popularność tzw. multiscreeningu – przełączania się pomiędzy różnymi urządzeniami w trakcie wykonywania różnych czynności online. Według Google już w 2013 roku 90% internautów korzystało z sieci w ten sposób. Oznacza to, że warto zainwestować w rozwiązania, które pozwolą na wygodne przeglądanie strony bez zakłóceń nawet przy użytkowaniu różnych sprzętów jednocześnie.

Responsywność a sprzedaż

Nie da się ukryć, że doświadczenie użytkownika ma ogromne znaczenie w kontekście kwestii takich jak zainteresowanie stroną internetową, sprzedaż czy konwersja. Nie można przy tym zapominać o użytkownikach mobilnych – w końcu to oni zaczynają już stanowić większość internautów. Responsywny design wpływa na wyniki działań marketingowych online na więcej niż jeden sposób – warto sprawdzić, jak wyglądają najważniejsze korzyści z takiego podejścia do projektowania stron.

 

Bardziej efektywny marketing

 

Responsywna strona internetowa może zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych. Odbiorcy nie będą musieli „przerzucać” się na komputer, by odwiedzić witrynę – zamiast tego mogą wyświetlić ją od razu na dowolnym urządzeniu mobilnym.

 

Większy zasięg kampanii

 

Ze względu na fakt, że ponad połowa ruchu online pochodzi ze smartfonów, responsywny design oznacza w praktyce podwojenie wielkości grupy docelowej. Użytkownicy, którzy zobaczą na smartfonie witrynę o niewłaściwym układzie i źle dobranych wymiarach komponentów graficznych, prawdopodobnie od razu ją zamkną. Przy przejrzystym i wygodnym w obsłudze projekcie strony jest zupełnie inaczej – strona będzie zachęcać do zapoznania się z treścią, a także do dokonania zakupu.

 

Lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania

 

To czynnik, który wynika z dwóch kwestii – jedną z nich jest brak konieczności inwestowania w dwie osobne kampanie SEO, przez co można skuteczniej zadbać o efektywność ogólnych działań związanych z pozycjonowaniem. Druga z kolei bezpośrednio wiąże się z działaniem wyszukiwarek internetowych.

 

 

Google uznaje responsywny design za zalecane podejście do tworzenia stron internetowych; co więcej, dostosowanie do urządzeń mobilnych jest jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki. Warto także zaznaczyć, że Google udostępnia narzędzie, które pozwoli sprawdzić responsywność witryny pod wskazanym adresem URL.

 

Zadowoleni klienci

 

Na koniec warto wspomnieć także o klientach – pozytywne wrażenia z korzystania ze strony przełożą się na większą lojalność, zaufanie do firmy i chęć skorzystania z oferty. Według badania GoodFirms aż 73,1% użytkowników nie chce korzystać z nieresponsywnych witryn. To drugi najczęściej wskazywanych powodów do opuszczenia strony – większym problemem jest tylko długi czas ładowania z wynikiem 88,5%.

 

 

Jak wdrożyć responsywny design na stronie?

Obecnie twórcy stron internetowych mają do dyspozycji coraz większą liczbę narzędzi, które ułatwiają dbanie o responsywność. Większość z technik wciąż jednak bezpośrednio dotyczy kodu CSS, który wraz z HTML odpowiada za całokształt wyglądu witryny.

 

W ramach języka CSS można skorzystać m.in. ze wspomnianych już parametrów „media”. Kolejna przydatna instrukcja to „viewport”, która umożliwia określenie obszaru wyświetlania prezentowanego użytkownikowi. Warto przy tym pamiętać o ustawieniu odpowiednich tzw. breakpointów, czyli punktów, w których witryna zmienia swój układ.

 

Często stosowaną praktyką jest również ustalanie wymiarów poszczególnych elementów poprzez wskazanie procentowej części całej szerokości lub wysokości strony zamiast konkretnej liczby pikseli. Przykładem takiego podejścia jest system „fluid grid”, który dzieli witrynę na wiersze i kolumny, automatycznie dopasowujące się do urządzenia.

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Sprawdź naszą ofertę na
Strony Internetowe

Zobacz ofertę