W okresie, gdy handel powoli wraca do fizycznych lokalizacji, sklepy online muszą zadbać o jak największą efektywność w swoich działaniach. Oto kilka istotnych trendów, które mogą mieć niemały wpływ na wygląd tego rynku w 2023.
Sprzedaż omnichannel zyskuje na znaczeniu
Ścieżka klienta coraz rzadziej odbywa się w całości na stronie internetowej sklepu. Według statystyk nawet 75% osób korzysta z różnych kanałów przed podjęciem decyzji zakupowej. Oznacza to, że należy zadbać nie tylko o witrynę sklepu – liczy się także prezencja w mediach społecznościowych, przygotowanie aplikacji mobilnej, a w wielu przypadkach ważny będzie również fizyczny punkt sprzedaży. Celem powinno być zapewnienie spójnych, komfortowych doświadczeń pomiędzy różnymi kanałami, by klienci mogli liczyć na sprawną i bezproblemową obsługę niezależnie od tego, z jakich rozwiązań korzystają.
Rynek m-commerce odgrywa kluczową rolę
Urządzenia mobilne odpowiadają za nawet 70% całego ruchu na stronach sklepów internetowych. Nie można zatem pominąć tego segmentu rynku – dla wielu użytkowników to właśnie smartfon jest głównym narzędziem do dokonywania zakupów online.
Z tego względu konieczne będzie na przykład przygotowanie sprawnej, responsywnej wersji witryny przystosowanej właśnie do takich sprzętów, jednak to nie wszystko. Warto zwrócić uwagę na tzw. podejście mobile-first, czyli stawianie urządzeń mobilnych na pierwszym miejscu – mowa zatem nie tylko o zmianie proporcji witryny pod kątem innych wymiarów ekranu. Konieczne będzie zapewnienie m.in. jak najbardziej przejrzystego procesu zakupowego na smartfonach. Nie bez znaczenia jest też wsparcie dla systemów płatności mobilnych, takich jak Google Pay czy Apple Pay.
Social commerce
Nawet w przypadku sklepów, które nie prowadzą sprzedaży bezpośrednio przez media społecznościowe, warto zwrócić uwagę na tego typu kanały. To szczególnie istotne, gdy chcemy dotrzeć do młodszych odbiorców – posty na social mediach mają ogromne znaczenie dla decyzji zakupowych. Pod tym względem wyróżnia się między innymi TikTok: w przypadku osób z tzw. pokolenia Z ta platforma jest wykorzystywana do szukania i rekomendowania produktów częściej nawet niż Google.
Zrównoważony rozwój w e-commerce
Kolejnym ważnym trendem, którego rozwój można obserwować już od pewnego czasu, jest rosnący nacisk na ekologię. Zarówno sklepy, jak i klienci, przywiązują coraz większą wagę do zrównoważonego rozwoju. Nieustannie rośnie także liczba konsumentów, którzy zwracają uwagę na prośrodowiskowe działania sklepów przed dokonaniem transakcji. Ekologiczne materiały w opakowaniach i produktach, ofertowanie opcji dostawy o jak najmniejszym wpływie na środowisko, ułatwienie recyklingu zakupionych towarów – to wszystko może mieć pozytywny efekt na wizerunek firmy i doskonale współgra z aktualnymi trendami.
Dodaj komentarz