E-commerce w 2023. Najważniejsze trendy i wyzwania dla sklepów internetowych - Codium | Software House

E-commerce w 2023. Najważniejsze trendy i wyzwania dla sklepów internetowych

Biznes Wszystkie
06/04/2023
5 min

Rynek e-commerce w ostatnich dwóch latach rozwijał się w zawrotnym tempie. Motorem napędowym były przede wszystkim zmiany preferencji i możliwości konsumentów związane z pandemią, choć rolę odegrało także wiele innych czynników. Czego możemy spodziewać się w 2023? E-commerce na pewno nie planuje zwolnić – oto kilka kluczowych trendów, a także wyzwań, które czekają sklepy online.

Sprzedawcy wracają do fizycznych sklepów, jednak e-commerce wciąż ma się świetnie

W 2022 roku mogliśmy zaobserwować dalszy ciąg powrotu do zachowań zakupowych sprzed pandemii, ale to nie wystarczyło, by odwrócić trendy dotyczące handlu e-commerce. Szacuje się, że wartość handlu online wzrośnie w 2023 o kolejne 10% – co więcej, taka tendencja ma się utrzymywać co najmniej przez pięć najbliższych lat. Coraz większy jest także udział transakcji online w całym wolumenie sprzedaży: w zeszłym roku było to niecałe 20%, z kolei w 2026 będzie to już 24%.

 

 

E-commerce rozwija się jednak nie tylko ze względu na zmiany związane z pandemią, lecz także m.in. coraz większe wykorzystanie urządzeń mobilnych. Szacuje się, że ponad 60% obecnego wzrostu sprzedaży pochodzi właśnie ze smartfonów. To kolejny czynnik, który sprawia, że następne lata wyglądają bardzo obiecująco dla handlu online. Chcąc rozwinąć swój sklep internetowy, warto zatem przygotować się na nadchodzące trendy, by móc je wykorzystać w pełni.

 

shopifystatistic

Żródło: Shopify

Trendy e-commerce w 2023 roku

W okresie, gdy handel powoli wraca do fizycznych lokalizacji, sklepy online muszą zadbać o jak największą efektywność w swoich działaniach. Oto kilka istotnych trendów, które mogą mieć niemały wpływ na wygląd tego rynku w 2023.

 

 

Sprzedaż omnichannel zyskuje na znaczeniu

Ścieżka klienta coraz rzadziej odbywa się w całości na stronie internetowej sklepu. Według statystyk nawet 75% osób korzysta z różnych kanałów przed podjęciem decyzji zakupowej. Oznacza to, że należy zadbać nie tylko o witrynę sklepu – liczy się także prezencja w mediach społecznościowych, przygotowanie aplikacji mobilnej, a w wielu przypadkach ważny będzie również fizyczny punkt sprzedaży. Celem powinno być zapewnienie spójnych, komfortowych doświadczeń pomiędzy różnymi kanałami, by klienci mogli liczyć na sprawną i bezproblemową obsługę niezależnie od tego, z jakich rozwiązań korzystają.

 

 

Rynek m-commerce odgrywa kluczową rolę

Urządzenia mobilne odpowiadają za nawet 70% całego ruchu na stronach sklepów internetowych. Nie można zatem pominąć tego segmentu rynku – dla wielu użytkowników to właśnie smartfon jest głównym narzędziem do dokonywania zakupów online.

 

Z tego względu konieczne będzie na przykład przygotowanie sprawnej, responsywnej wersji witryny przystosowanej właśnie do takich sprzętów, jednak to nie wszystko. Warto zwrócić uwagę na tzw. podejście mobile-first, czyli stawianie urządzeń mobilnych na pierwszym miejscu – mowa zatem nie tylko o zmianie proporcji witryny pod kątem innych wymiarów ekranu. Konieczne będzie zapewnienie m.in. jak najbardziej przejrzystego procesu zakupowego na smartfonach. Nie bez znaczenia jest też wsparcie dla systemów płatności mobilnych, takich jak Google Pay czy Apple Pay.

 

 

Social commerce

Nawet w przypadku sklepów, które nie prowadzą sprzedaży bezpośrednio przez media społecznościowe, warto zwrócić uwagę na tego typu kanały. To szczególnie istotne, gdy chcemy dotrzeć do młodszych odbiorców – posty na social mediach mają ogromne znaczenie dla decyzji zakupowych. Pod tym względem wyróżnia się między innymi TikTok: w przypadku osób z tzw. pokolenia Z ta platforma jest wykorzystywana do szukania i rekomendowania produktów częściej nawet niż Google.

 

 

Zrównoważony rozwój w e-commerce

Kolejnym ważnym trendem, którego rozwój można obserwować już od pewnego czasu, jest rosnący nacisk na ekologię. Zarówno sklepy, jak i klienci, przywiązują coraz większą wagę do zrównoważonego rozwoju. Nieustannie rośnie także liczba konsumentów, którzy zwracają uwagę na prośrodowiskowe działania sklepów przed dokonaniem transakcji. Ekologiczne materiały w opakowaniach i produktach, ofertowanie opcji dostawy o jak najmniejszym wpływie na środowisko, ułatwienie recyklingu zakupionych towarów – to wszystko może mieć pozytywny efekt na wizerunek firmy i doskonale współgra z aktualnymi trendami.

 

 

Jakie wyzwania czekają sklepy internetowe w 2023?

Ostatnie lata były dość burzliwym okresem na wielu rynkach. Choć sektor e-commerce rósł w siłę w dobie pandemii, nie brakuje czynników, które stanowią poważne wyzwania dla sklepów online. Na co warto zwrócić uwagę?

 

 

Inflacja a wydatki klientów

W wielu krajach rok 2022 minął przede wszystkim pod znakiem rekordowo wysokiej inflacji – jej poziom nie wróci do normy przez co najmniej kilka kolejnych miesięcy. Spadek wartości pieniądza ma spory wpływ na preferencje klientów, często prowadząc do rezygnacji z zakupu towarów, które nie są niezbędne. W efekcie obroty sklepów mogą stać się zauważalnie niższe.

 

Jak poradzić sobie z tą kwestią w e-commerce? Sklepy online mają do dyspozycji kilka narzędzi, które pozwolą uspokoić obawy klientów. Warto na przykład oferować elastyczną politykę zwrotów, a także zapewnić dostęp do tańszych wariantów towarów czy usług.

 

 

Rosnące oczekiwania klientów

Intensywna konkurencja na rynku e-commerce oraz rozwój technologii to połączenie, które generuje coraz większe oczekiwania ze strony konsumentów. Z tego względu aktualnie kluczowe jest wyróżnienie się na tle innych sklepów, a także oferowanie jak najlepszych doświadczeń użytkowników. UX może zadecydować o sukcesie danej witryny – to kwestia, której nie można pominąć na rynku e-commerce.

 

 

Cyberbezpieczeństwo

Od pewnego czasu możemy zaobserwować wzrost liczby i skali ataków hakerskich, które mogą dotyczyć również sklepów online. Ochrona danych ma zatem obecnie ogromne znaczenie – warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że strony e-commerce przetwarzają przeważnie dość duże ilości poufnych informacji o klientach. Aby móc zapewnić konsumentom odpowiednie doświadczenia podczas robienia zakupów, niezbędne będzie stosowanie solidnych zabezpieczeń.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Eryk Kałużny Codium Eryk Kałużny

Zainteresowany designem, fotografią i wszelką inną aktywnością artystyczną. W życiu prywatnym jeździ na rowerze szosowym i słucha muzyki elektronicznej.

Kategorie

Popularne wpisy