To odpowiedzi, z którymi możemy spotkać się stosunkowo często – zwłaszcza w przypadku błędu 404 oznaczającego brak żądanej zawartości. Oprócz tego warto wyróżnić kilka innych typowych problemów:
- 400 Bad Request – nieprawidłowe zapytanie, przeważnie z powodu niepoprawnej składni (np. nieobsługiwane znaki w treści);
- 401 Unauthorized – nieautoryzowany dostęp (np. dla zasobów, które wymagają logowania);
- 403 Forbidden – zasoby nie mogą zostać zwrócone ze względów bezpieczeństwa;
- 429 Too Many Requests – wykorzystywany wtedy, gdy serwer otrzyma w krótkim czasie zbyt wiele zapytań.
Jak obsłużyć tego typu błędy, by zapewnić komfortowe korzystanie ze strony nawet w razie problemów z zapytaniami? Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na odpowiednie zaprezentowanie użytkownikowi informacji o błędzie. Dobrym sposobem będzie przygotowanie podstron na konkretne odpowiedzi, w szczególności dla kodu 404. Sam kod HTTP nie musi koniecznie znajdować się w zawartości. Zamiast niego często bardziej zrozumiały będzie krótki opis problemu – może on jednak iść w parze z kodem, by ułatwić zgłaszanie i diagnozowanie błędów.
Kolejną ważną kwestią przy błędach klienta jest umożliwienie powrotu do wcześniej wykonywanych czynności. Oznacza to, że podstrona prezentująca błąd nie powinna być „ślepą uliczką” – powinny się na niej znaleźć m.in. linki prowadzące do poprzedniej sekcji witryny lub do strony głównej. W przypadku gdy błąd wynika z braku zasobów (m.in. wtedy, gdy sklep internetowy nie ma produktu pod danym adresem URL), warto dołączyć do podstrony wyszukiwarkę, która pozwoli na sprawną kontynuację korzystania ze strony.
Dodaj komentarz