Pewnie dużo ostatnio słyszycie o UX. Czym jest? Dlaczego warto się nim zainteresować? Jak wygląda od podszewki? A może warto żebyś sam zaczął wdrażać zmiany z nim związane? Przekonajmy się o tym w niniejszym artykule – zaczynajmy!
Pewnie dużo ostatnio słyszycie o UX. Czym jest? Dlaczego warto się nim zainteresować? Jak wygląda od podszewki? A może warto żebyś sam zaczął wdrażać zmiany z nim związane? Przekonajmy się o tym w niniejszym artykule – zaczynajmy!
Pewnie dużo ostatnio słyszycie o UX. Czym jest? Dlaczego warto się nim zainteresować? Jak wygląda od podszewki? A może warto żebyś sam zaczął wdrażać zmiany z nim związane? Przekonajmy się o tym w niniejszym artykule – zaczynajmy!
User Experience – jak sama nazwa wskazuje, jest to doświadczenie użytkownika. Ale jakie doświadczenie? Wyobraź sobie, że właśnie wchodzisz do restauracji. Wita Cię przemiła kelnerka, wskazuje stolik idealny dla Twoich potrzeb. Zamawiasz jedzenie na które właśnie masz ochotę i czekasz na nie przy dźwiękach pianina obok. Następnie kelnerka przynosi Ci danie, które smakuje lepiej niż tego oczekiwałeś! To jest właśnie UX! Najczęściej jednak stosowany jest on w odniesieniu do interakcji człowiek-maszyna. Chodzi oczywiście o przeróżne serwisy, aplikacje czy systemy.
Ciekawostką jest, że UX w odniesieniu człowiek-maszyna pojawił się już w latach 70. XX w
Wrócę na chwilę do przykładu lokalu powyżej. Czy skorzystałbyś z usług innej restauracji, w której nie wiedziałbyś jak złożyć zamówienie? Przyjdzie ktoś do mnie? A może zamówić przy ladzie? Mogę tutaj usiąść? Dlaczego ten stół nie ma jednej nogi?! Oczywiste, że chętniej skorzystałbyś z usług restauracji o której mówiliśmy na początku. Pamiętaj, że dobry UX to wielki krok naprzód przed Twoją konkurencję, ponieważ to właśnie Ty lepiej obsługujesz swojego klienta!
No właśnie… Co czyni go dobrym. Jeżeli chodzi o UX to NIE MA ZŁOTEGO ŚRODKA! Są oczywiście podstawy, których często się przestrzega i działają one w dobrym stopniu, ale aby osiągnąć UX-ową nirwanę – musimy analizować, zmieniać, ulepszać. Prace nad najlepszymi serwisami w sieci trwają nieustannie. Zawsze znajdzie się coś co można poprawić.
Pozwól, że UX oprę na przykładzie strony internetowej. Oczywiście możesz te kroki wykorzystać do czego tylko potrzebujesz. Jest kilka podstawowych kroków przez które musimy przejść. Dzisiaj po krótce opiszemy sobie 5 z nich.
Poznaj swoich klientów! Możesz teraz zadać pytanie – ale jak? To również obszerny temat. Przede wszystkim sprawdź kim są Twoi obecni klienci, zobacz dane jakie oferuje Ci Google Analytics, poszperaj w internecie itd. Poniżej znajdziesz listę rzeczy na które powinieneś zwrócić uwagę przy profilowaniu takiej osoby.
Wiem, że ten punkt jest trudny, ale nie jeżeli potrafisz do niego podejść. Jeżeli ktoś ma coś zrobić dla Ciebie za darmo to niestety brakuje mu czasu. Daj coś od siebie! Po udanej realizacji poproś o opinię, podziel się czymś (długopis, ebook, wskazówka, cokolwiek!). Zapytaj go jakie ma odczucia odnośnie Twojej strony, jak przebiegła realizacja itp.
Jeżeli mamy już wystarczająco dużo informacji – pora wziąć się do roboty. Weź kartkę lub jakieś narzędzie online i spróbuj określić jaki cel ma spełnić użytkownik przy korzystaniu z Twojej strony. Może być to np. wysłanie formularza, zapisanie się do newslettera itd.. Następnie stwórz schemat poruszania się po stronie Twojego klienta.
Pamiętaj, że krok ten musi być stale weryfikowany po stworzeniu strony. Jeżeli klienci zachowują się inaczej niż zaprojektowałeś ścieżkę – musisz być przygotowany na zmiany.
Kiedy przeanalizowałeś jak ma wyglądać ścieżka użytkownika, pora na sitemapę. To oczywiście nic innego jak mapa strony. Dobrze przed projektem zorganizować hierarchię podstron.
Mapa strony pomoże Ci wyobrazić sobie w jaki sposób klient przejdzie przez stronę, ile zakładek odwiedzi, ile kliknięć mu to zajmie. Pomyśl co możesz wyeliminować a jakie kluczowe informacje możesz podkreślić. Stworzenie dobrej sitemapy pomoże wyeliminować elementy na Twojej stronie, które mogą wcale nie mieć sensu.
Po sitemapie czas na szkielet strony. W tym kroku warto poświęcić nieco czasu na stworzenie makiet strony. Uznajcie ten czas za inwestycję. Lepiej przemyśleć strukturę a następnie dać ją do projektu wizualnego a następnie deweloperom niż stracić cenne godziny obu zespołów.
Jak tworzyć szkielet? Istnieje wiele narzędzi, które Ci to umożliwią. W codium głównie pracujemy na Figmie lub Adobe XD.
Prototypem jest końcowa wersja Twojego produktu. Po krótce tworzy on komunikację między różnymi widokami umożliwiając Ci skorzystanie ze strony póki jeszcze nie została zakodowana. Pozwala on na oszczędność czasu i pieniędzy na wyłapanie błędów lub niedoróbek, które można wychwycić już na tym etapie.
To by było na tyle jeżeli chodzi o UX. Przeszliśmy razem przez kilka podstawowych kroków. Po stworzeniu prototypu wkracza UI. Jeżeli chcesz się dowiedzieć o nim więcej – polub nas na facebook’u a na pewno zostaniesz powiadomiony o nowym artykule!
Jak więc pewnie zauważyłeś – UX to po prostu walka o to aby klient czuł się u nas jak w domu. Aby nie musiał zastanawiać się w którym miejscu położył kubek żeby napić się już szóstej kawy dzisiejszego dnia.
Dodaj komentarz