Głównym celem dyrektywy Omnibus jest zwiększenie transparentności sprzedaży online, a także poprawa standardu ochrony konsumentów. Wprowadzono zatem wiele zmian dotyczących przejrzystości informacji, jednak to zaledwie część nowości. Oto kilka nowych przepisów, na które należy zwrócić uwagę.
Obowiązek informowania o obniżkach cen
To największa i najgłośniejsza zmiana związana z dyrektywą Omnibus. W poprzednich latach część sklepów wprowadzała nieuczciwe praktyki m.in. w okresie Black Friday, sztucznie zawyżając ceny przed wprowadzeniem promocji. Nowe przepisy mają wyeliminować takie praktyki – teraz sklepy będą zobowiązane do informowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką.
Plasowanie produktów
Widoczność produktów dostępnych w sklepie to kolejny obszar, w którym Unia Europejska chce zwalczyć nieuczciwe praktyki. Jednym z przykładów jest umieszczanie wyżej na liście towarów z płatną reklamą bez informowania o reklamie. Według dyrektywy Omnibus użytkownicy strony muszą mieć dostęp do informacji, jakie czynniki decydują o kolejności i widoczności produktów.
Profilowanie klientów – informacja o indywidualnej cenie
Kolejną ważną zmianą jest obowiązek informowania o profilowaniu klientów w zakresie dostosowywania ceny. Dotyczy to także automatycznych systemów badających zachowania użytkowników.
Weryfikacja opinii
Wiele nowych przepisów w ramach dyrektywy Omnibus dotyczy przejrzystości i udostępniania rzetelnych informacji internautom – tego typu zmiany obejmują również opinie innych użytkowników. Sklepy będą zobowiązane do weryfikacji, czy dana recenzja pochodzi od osoby, która faktycznie kupiła dany produkt. Do tego dochodzi również wymóg przedstawienia informacji, w jaki sposób sprawdzane są opinie dostępne na stronie.
Dodaj komentarz