Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.

Digital Marketing w Metaverse – jak będą wyglądać reklamy przyszłości?

Marketing
08/08/2022
4 min

Pod koniec 2021 roku Mark Zuckerberg przedstawił swoją koncepcję dalszego rozwoju Facebooka. Zmiana nazwy firmy na „Meta” i ogłoszenie planów stworzenia własnego tzw. Metaverse odbiły się szerokim echem w świecie nie tylko technologii, lecz także marketingu. Choć sama idea metawersum towarzyszy nam od dawna, warto szczególnie teraz dowiedzieć się, jaki ma potencjał dla reklamy.

Co to jest Metaverse?

To nic innego jak cyfrowy świat „działający” równolegle do rzeczywistego, przeważnie z wykorzystaniem rozwiązań takich jak wirtualna (VR) czy rozszerzona (AR) rzeczywistość. Sam pomysł pojawił się już na początku lat 90. w powieści science fiction „Zamieć”, lecz rozwój technologii dopiero niedawno pozwolił na jego realizację.

 

Kluczowym aspektem metawersum jest umożliwienie użytkownikom tworzenia własnych awatarów – postaci, które będą ich odpowiednikami w wirtualnej rzeczywistości. Facebook z kolei opisuje swoją ideę Metaverse w następujący sposób:

 

„Zbiór wirtualnych przestrzeni, w których można eksplorować i tworzyć razem z innymi osobami będącymi w innej fizycznej lokalizacji. Użytkownicy będą mogli spotykać się ze znajomymi, pracować, grać, uczyć się, kupować, tworzyć i wiele więcej”.

 

Definicja metawersum jest dość ogólna – możemy jednak określić kilka konkretnych cech, którymi charakteryzują się tego typu rozwiązania.

  • Metaverse to w pełni funkcjonalny świat online. Jego „mieszkańcy” powinni być w stanie korzystać z niego i dokonywać interakcji tak, jak w świecie rzeczywistym.
  • Metaverse działa w czasie rzeczywistym, rozwijając się wraz z realnym światem.
  • Jest zawsze aktywny i nie ma określonego końca – to czynnik, który odróżnia Metaverse od gier.
  • Użytkownicy powinni mieć pewną swobodę, która pozwoli im na wybór, co chcą robić w ramach Metaverse.

Metaverse – nie tylko Facebook

Mimo że temat metawersum jest często poruszany w kontekście nowych planów Facebooka, już teraz istnieją platformy działające właśnie w ten sposób. Co ciekawe, spora część z nich jest używana głównie przez młodszych odbiorców.

 

Nie brakuje rozwiązań tworzonych od początku z myślą o opracowaniu metawersum, jednak obecnie większość tego typu światów powstaje na bazie gier. Prawdopodobnie najlepszym przykładem jest gra Roblox z ponad 200 milionami użytkowników.

 

Roblox pozwala graczom na kontakt z innymi użytkownikami, niemal nieograniczoną interakcję z wirtualnym światem, a także tworzenie własnych doświadczeń w tej przestrzeni. Gra umożliwia nawet… wykonywanie koncertów. W grudniu 2020 roku na robloksowej scenie wystąpił raper Lil Nas X, który zgromadził publikę łącznie 33 milionów graczy!

 

Przykład

Jednym z pionierów koncepcji Metaverse jest gra Second Life, która działa nieprzerwanie od 2003 roku. Ten wirtualny świat wykształcił nawet własną ekonomię z PKB szacowanym na 650 mln USD.

Reklamy przyszłości: Digital Marketing w Metaverse

Już sam przykład koncertu, w którym uczestniczyły dosłownie dziesiątki milionów graczy, doskonale potwierdza, jak ogromny potencjał drzemie w Metaverse pod względem marketingu. Nie dziwi zatem fakt, że wiele firm planuje swoje działania reklamowe również w kontekście takich platform.

 

Digital Marketing w Metaverse oferuje kilka unikatowych korzyści, w tym przede wszystkim możliwość dość bezpośredniej interakcji z odbiorcami. Warto przy tym zwrócić uwagę na aktualną grupę docelową samych platform tego typu.

 

Kim są odbiorcy Metaverse? To głównie najmłodsi użytkownicy internetu. To z kolei sprawia, że nie wszystkie firmy będą w stanie skutecznie wykorzystać takie rozwiązania; odpowiednie dopasowanie strategii skierowanej do takich klientów może jednak przynieść świetne rezultaty.

Jakiego rodzaju kampanie można wprowadzić na takich platformach?

Digital Marketing w Metaverse może występować w wielu formach. Na pewno warto rozważyć kampanie oparte na oferowaniu użytkownikom ciekawych, interaktywnych doświadczeń. Tą drogą poszła np. marka Vans, produkująca głównie buty na deskorolkę, tworząc w świecie Roblox wirtualny skatepark.

 

Ciekawym pomysłem jest także przeniesienie nie tylko marketingu, lecz także samej oferty do metawersum. Może to być dobre rozwiązanie chociażby dla firm odzieżowych – w końcu użytkownicy chcą wyróżniać się swoim ubiorem także online. Ponad połowa klientów należących do tzw. generacji „Z” wydała przynajmniej raz w życiu pieniądze na przedmioty istniejące tylko online, a wartość tego typu transakcji jest liczona już w miliardach dolarów. Część firm już teraz oferuje wirtualne wersje swoich produktów, na przykład jako elementy ubioru w Pokémon Go (m.in. Gucci, North Face) czy Fortnite (Balenciaga).

 

Poszczególne platformy tego rodzaju mogą być również idealnym sposobem na budowanie relacji z klientami. Warto przy tym podkreślić, że mimo niemałej ekscytacji w świecie technologii potencjał Metaverse nie jest łatwy do określenia. Szczególnie w fazie rozwoju takich koncepcji wdrażanie nowatorskich rozwiązań marketingowych może mieć rewelacyjne efekty. Wynika to nie tylko z samych możliwości metawersum, lecz także rozgłosu zdobytego przez odważne i nietypowe kampanie.

Kilka liczb, przez które warto zwrócić uwagę na ten kanał marketingowy

Dlaczego Metaverse jest tak interesujące dla marketerów? To przede wszystkim rozszerzenie wielu obecnych trendów, które od kilku lat można zaobserwować w sferze online. Warto zwrócić uwagę na wspomniane już zakupy w grach i innych czysto wirtualnych usługach – każdego roku w ten sposób wydaje się już ponad 50 miliardów dolarów.

 

Łączną wartość rynku metawersum szacuje się na, bagatela, ok. 480 mld USD, a do roku 2024 liczba ta ma wzrosnąć nawet do 800 mld. Z perspektywy marketingu ciekawsza może być jednak inna prognoza – w 2026 jedna czwarta wszystkich internautów będzie spędzać średnio godzinę dziennie na takich platformach.

 

Meta, czyli firma znana wcześniej jako Facebook, szczególnie aktywnie inwestuje w rozwój tego typu technologii, już teraz wydając na ten cel ponad 10 miliardów dolarów. Nowa strategia spotkała się z wieloma sceptycznymi głosami, jednak trzeba przyznać, że tak duże nakłady ze strony reklamowego giganta dają do myślenia.

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Sprawdź naszą ofertę na
Google Ads

Zobacz ofertę