Branding w social mediach – identyfikacja wizualna marki na Facebooku, Instagramie i nie tylko - Codium | Software House

Branding w social mediach – identyfikacja wizualna marki na Facebooku, Instagramie i nie tylko

Marketing Wszystkie
12/01/2023
5 min

Marketing w mediach społecznościowych to świetny sposób, by bezpośrednio dotrzeć do klientów i skutecznie zwiększyć świadomość na temat marki. Kluczowym elementem tego typu strategii jest branding, na który w dużej mierze składa się identyfikacja wizualna. Aby odnieść sukces w social mediach, warto zadbać nie tylko o wyjątkową, interesującą zawartość, lecz także o zgodność materiałów z marką.

Dlaczego branding w social mediach jest tak ważny?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że użytkownicy portali społecznościowych mają niemal nieograniczony dostęp do informacji od różnych firm. Aby móc trafić do klientów, należy zadbać, by odbiorcy skutecznie zapamiętali przekaz marketingowy. Przygotowane materiały muszą być zatem z jednej strony unikatowe, a z drugiej – zgodne z identyfikacją wizualną oraz innymi elementami promocji marki.

 

 

Odpowiednie zadbanie o branding w mediach społecznościowych to niemałe wyzwanie, jednak jest to kwestia, na którą zdecydowanie warto zwrócić uwagę. Co istotne, na branding składa się znacznie więcej niż logo. To również m.in. styl kontaktu z klientami, który powinien być spójny pomiędzy różnymi kanałami – w mailach, rozmowach bezpośrednich czy postach na portalach społecznościowych. To wszystko sprawia, że przygotowanie skutecznej strategii wymaga zapoznania się z kilkoma kluczowymi wskazówkami, które pomogą odnieść sukces w social mediach.

 

 

Branding w social mediach – kluczowe czynniki, na które należy zwrócić uwagę

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, warto zaznaczyć, że jedną z najistotniejszych kwestii związanych z tym tematem jest sposób, w jaki użytkownicy korzystają z portali społecznościowych. Zachowanie internautów na tego typu stronach w pewnym stopniu różni się od standardowego przeglądania sieci.

 

 

Przykładowo użytkownicy Facebooka poświęcają średnio zaledwie 1,7-2,5 sekundy na pojedynczy post. To bardzo małe okno, w którym można skutecznie dotrzeć do klienta. W efekcie liczy się przede wszystkim szybki, łatwy w odbiorze, emocjonalny przekaz. Najłatwiej będzie go zrealizować z użyciem grafik czy kilkusekundowego wideo – możemy wykorzystać kolory, animacje i nie tylko. Z tego względu warto zadbać, by nawet przy postach tekstowych umieszczać elementy graficzne, które zainteresują odbiorców. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?

grupa docelowa brand content

 

1. Analiza grupy docelowej to podstawa

Jeszcze przed opracowaniem zarówno identyfikacji wizualnej, jak i całego brandingu marki, ważne będzie dokładne przeanalizowanie grupy docelowej. To kluczowy czynnik pod względem efektywności marketingu – bez odpowiedniego podejścia do tej kwestii nie będziemy w stanie skutecznie dotrzeć do klientów.

 

 

Najlepszym sposobem będzie przygotowanie profilu tzw. idealnego klienta, czyli typowej osoby, która jest zainteresowana ofertą firmy. Na początek warto wziąć pod uwagę dane demograficzne – wiek, płeć, miejsce zamieszkania czy status ekonomiczny. To jednak dopiero podstawa: nie mniej istotne będą zainteresowania oraz preferencje, które będą znacznie trudniejsze do zidentyfikowania. Warto zatem wykorzystać różne źródła informacji, na przykład dane zbierane przez zewnętrzne firmy.

 

 

Dobrym pomysłem może być również przygotowanie ankiet, które pozwolą sprecyzować obraz typowego klienta firmy. Same media społecznościowe również mogą być niemałą pomocą – profile użytkowników często zawierają sporo przydatnych informacji, które są dostępne publicznie. Aby zebrać te dane, wystarczy sprawdzić osoby, które obserwują konto marki lub firm o podobnej charakterystyce.

 

 

2. Zacznij od solidnego opracowania wizerunku marki

Brand identity, identyfikacja wizualna, a także design system – wszystkie z tych sposobów skupiają się na określeniu spójnego stylu, który będzie obecny we wszystkich materiałach marketingowych marki. Na podstawie analizy grupy docelowej, a także charakterystyki samej firmy, można przygotować konkretny obraz marki, który będzie następnie wykorzystywany w mediach społecznościowych. To kluczowa kwestia, która zapewni spójność pomiędzy różnymi kanałami, a także pomoże w budowaniu zaufania klientów.

 

 

Co może składać się na tożsamość marki? Często podstawą będzie logo, jednak to nie jedyny element. Do tego dochodzą również kolory używane w materiałach, czcionki czy też styl wypowiedzi. Istotne będzie także podkreślenie wartości marki i najważniejszych czynników, które wyróżniają ją na rynku.

 

 

3. Wybierz odpowiedni rodzaj contentu na social media

Podstawowym rodzajem zawartości są posty tekstowe, jednak to często za mało. Warto urozmaicić je grafikami lub wideo, które pozwolą zaangażować odbiorców i skutecznie zainteresować grupę docelową. Dokładny wybór rodzaju treści zależy w dużej mierze od charakterystyki firmy – dla przykładu nie zawsze będziemy w stanie przygotować nagrania czy zdjęcia prezentujące ofertę. Należy jednak zaznaczyć, że komputerowe grafiki czy animacje są dość uniwersalne i sprawdzą się w zdecydowanej większości przypadków.

 

 

Nie bez znaczenia będą także wymagania danej platformy dotyczące formatu treści. Dla przykładu zdjęcia na Instagramie powinny mieć proporcje 1:1, z kolei w przypadku wideo na YouTube lepiej sprawdzi się format 16:9. Z tego względu niekiedy konieczne będzie przygotowanie kilku wersji materiałów, by dopasować je do różnych portali.

 

 

Branding w social mediach – które portale społecznościowe będą najważniejsze?

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok – marketing w social mediach może aktualnie odbywać się za pośrednictwem wielu dość różnorodnych platform. Która z nich będzie odpowiednim wyborem? Również w tym przypadku wiele zależy od charakterystyki danej marki. Dla przykładu, jeśli działamy głównie w sektorze mody czy treści wizualnych, zdecydowanie najlepszą opcją będzie Instagram. Gdy chcemy trafić do firm i profesjonalistów, warto postawić na LinkedIn. TikTok będzie natomiast świetną opcją w przypadku reklamowania głównie do młodszych odbiorców.

 

 

Facebook i Twitter są z kolei dość uniwersalnymi portalami, które mogą sprawdzić się bez względu na specyfikę działalności. Warto jednak pamiętać, że każdy z podanych serwisów ma zupełnie inne wymagania dotyczące treści – mowa zarówno o samym formacie, jak i stylu. Bez względu na ostateczny wybór należy zadbać o odpowiedni branding, który powinien być spójny z innymi materiałami publikowanymi przez firmę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Zobacz ofertę