Ciężko zaprzeczyć stwierdzeniu, że UX, czyli doświadczenia użytkownika, to obecnie jeden z najważniejszych czynników dla sukcesu strony. Działania na tym polu wpływają nie tylko na widoczność witryny, lecz także m.in. na konwersję. Kluczowym komponentem UX jest nawigacja na stronie – warto dowiedzieć się nieco więcej na ten temat. Jak nawigacja wpływa na UX i jak o nią zadbać w odpowiedni sposób?
Czym właściwie jest nawigacja strony internetowej?
Choć termin ten może wydawać się dość oczywisty, warto poświęcić chwilę na dokładne określenie jego znaczenia. Nawigacja strony internetowej odnosi się do funkcjonalności związanych z poruszaniem się po witrynie – będą to zatem wszelkiego rodzaju menu, odnośniki rozmieszczone w różnych sekcjach strony czy tzw. breadcrumbs. Warto zaznaczyć, że nawigacja skupia się w dużej mierze na poprawnym linkowaniu do poszczególnych części witryny.
Odpowiednie podejście do tej kwestii pozwoli zapewnić internautom szybki, bezproblemowy sposób, by dotrzeć do potrzebnych informacji. Z tego względu jest to bardzo istotny komponent User Experience. Możliwość sprawnego poruszania się po serwisie bezpośrednio przekłada się na większe zaufanie do marki, wzrost konwersji i lepsze wsparcie dla działań online.
Co sprawia, że sprawna nawigacja po stronie jest tak ważna pod kątem UX?
Coraz większy nacisk na UX dominuje w ostatnich latach trendy związane z tworzeniem stron internetowych. Sporą rolę odgrywa tutaj także nawigacja. Przed zrealizowaniem projektu warto dowiedzieć się, w jaki dokładnie sposób te dwa obszary łączą się ze sobą.
Sprawniejsza organizacja zawartości na stronie – jasny podział na kategorie wraz z łatwym dostępem do kluczowych sekcji pozwoli użytkownikom od razu określić, gdzie znajdują się niezbędne informacje. To z kolei przekłada się na łatwiejszą obsługę strony, a także większe zaufanie do marki.
Dłuższy czas spędzony na stronie – to czynnik, który w dużym stopniu wiąże się z powyższym punktem. Prosta nawigacja zachęca użytkowników do pozostania na witrynie, by dowiedzieć się więcej o firmie czy znaleźć informacje o usługach lub produktach. Dbając o tę kwestię, można także zredukować współczynnik odrzuceń (bounce rate).
Korzystniejsze wyniki pod względem SEO – odpowiednia struktura, poprawne linkowanie wewnętrzne oraz czytelny dostęp do informacji to czynniki, które w bezpośredni sposób wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. UX i widoczność witryny są obecnie mocno ze sobą powiązane, co wynika z aktualizacji algorytmów Google i innych serwisów.
Kluczowe porady, które pomogą w opracowaniu skutecznej, przejrzystej nawigacji na stronie
Istnieje wiele różnych podejść do nawigacji na stronie internetowej – ostateczny wybór będzie w dużej mierze zależny od rodzaju strony, jak również jej celów. Przy podejmowaniu decyzji należy zwrócić uwagę także na grupę docelową i jej potrzeby, aby móc jak najlepiej dostosować projekt witryny. Warto przy tym poznać kilka przydatnych porad, które pozwolą lepiej zadbać o nawigację bez względu na szczegóły charakterystyki strony.
1. Pamiętaj o właściwej pozycji menu
Pod tym względem lepiej powstrzymać się od eksperymentowania – użytkownicy prawdopodobnie spodziewają się menu w jednej ze „standardowych” lokalizacji. W zdecydowanej większości przypadków odpowiednim wyborem będzie górny panel lub lewa część strony.
2. Skorzystaj z elementów graficznych w menu
To dobry sposób, by zmniejszyć ilość miejsca zajmowaną przez menu, a także zwiększyć jego atrakcyjność. Nie można przy tym jednak zapominać o atrakcyjności – ikony zamiast tekstu sprawdzą się tylko wtedy, gdy ich znaczenie jest w stu procentach jasne. Ciekawym rozwiązaniem będą też animacje, na przykład w momencie najechania kursorem na konkretną opcję w menu.
3. Zadbaj o właściwą kolejność linków
Większość użytkowników skupia swoją uwagę przede wszystkim na pierwszej i ostatniej pozycji – to zjawisko określane jako efekt pierwszeństwa. Przy projektowaniu nawigacji strony, a w szczególności menu, warto wziąć pod uwagę tę kwestię i umieszczać najistotniejsze sekcje na początku lub na końcu.
4. Zachowaj właściwy układ strony
Pojawianie się menu, konkretnych pozycji lub innych elementów nawigacyjnych nie może naruszać struktury strony. To kwestia, która od pewnego czasu jest nawet uwzględniana przez wyszukiwarkę Google jako czynnik rankingowy w ramach reguł Core Web Vitals. Każde przesunięcie układu witryny może wiązać się z gorszymi wrażeniami dla użytkownika i osłabieniem ogólnych wyników związanych z UX – elementy nawigacyjne muszą być zatem dobrze zintegrowane z całością.
5. Umieść elementy nawigacyjne w kilku kluczowych częściach strony
Menu znajdujące się na górnym panelu lub po lewej stronie witryny to nie wszystko. Warto przygotować także stopkę, która będzie idealnym miejscem na linki do różnych istotnych sekcji strony. W ten sposób użytkownicy będą mogli bez problemu odnaleźć niezbędne informacje bez zbędnego przewijania z powrotem na górę.
6. Korzystaj z breadcrumbs
Tzw. okruchy chleba, czyli właśnie „breadcrumbs”, to niewielkie linki nawigacyjne zawierające pełną ścieżkę do danej podstrony. Możemy się z nimi spotkać zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Odpowiednio zaimplementowane stanowią bardzo skuteczną pomoc w nawigacji i korzystnie wpływają na doświadczenia użytkowników.
7. Nie zapominaj o innych platformach
Potrzeby użytkowników desktopowych i osób korzystających z urządzeń mobilnych mogą się znacznie różnić. Należy pamiętać, by odwzorować to nie tylko w ogólnym designie strony, lecz także w podejściu do nawigacji. W przypadku wersji na komputer przeważnie mamy do dyspozycji znacznie więcej przestrzeni, przez co podczas przygotowywania mobilnego wariantu dobrym wyborem będą między innymi ikony czy wysuwane menu. Częstym wyborem są także elementy nawigacyjne schowane pod charakterystycznym „hamburgerem” – to grafika z trzema paskami, przy której użytkownicy będą od razu wiedzieć, gdzie znaleźć menu.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Dodaj komentarz