Istnieje wiele różnych podejść do nawigacji na stronie internetowej – ostateczny wybór będzie w dużej mierze zależny od rodzaju strony, jak również jej celów. Przy podejmowaniu decyzji należy zwrócić uwagę także na grupę docelową i jej potrzeby, aby móc jak najlepiej dostosować projekt witryny. Warto przy tym poznać kilka przydatnych porad, które pozwolą lepiej zadbać o nawigację bez względu na szczegóły charakterystyki strony.
1. Pamiętaj o właściwej pozycji menu
Pod tym względem lepiej powstrzymać się od eksperymentowania – użytkownicy prawdopodobnie spodziewają się menu w jednej ze „standardowych” lokalizacji. W zdecydowanej większości przypadków odpowiednim wyborem będzie górny panel lub lewa część strony.
2. Skorzystaj z elementów graficznych w menu
To dobry sposób, by zmniejszyć ilość miejsca zajmowaną przez menu, a także zwiększyć jego atrakcyjność. Nie można przy tym jednak zapominać o atrakcyjności – ikony zamiast tekstu sprawdzą się tylko wtedy, gdy ich znaczenie jest w stu procentach jasne. Ciekawym rozwiązaniem będą też animacje, na przykład w momencie najechania kursorem na konkretną opcję w menu.
3. Zadbaj o właściwą kolejność linków
Większość użytkowników skupia swoją uwagę przede wszystkim na pierwszej i ostatniej pozycji – to zjawisko określane jako efekt pierwszeństwa. Przy projektowaniu nawigacji strony, a w szczególności menu, warto wziąć pod uwagę tę kwestię i umieszczać najistotniejsze sekcje na początku lub na końcu.
4. Zachowaj właściwy układ strony
Pojawianie się menu, konkretnych pozycji lub innych elementów nawigacyjnych nie może naruszać struktury strony. To kwestia, która od pewnego czasu jest nawet uwzględniana przez wyszukiwarkę Google jako czynnik rankingowy w ramach reguł Core Web Vitals. Każde przesunięcie układu witryny może wiązać się z gorszymi wrażeniami dla użytkownika i osłabieniem ogólnych wyników związanych z UX – elementy nawigacyjne muszą być zatem dobrze zintegrowane z całością.
5. Umieść elementy nawigacyjne w kilku kluczowych częściach strony
Menu znajdujące się na górnym panelu lub po lewej stronie witryny to nie wszystko. Warto przygotować także stopkę, która będzie idealnym miejscem na linki do różnych istotnych sekcji strony. W ten sposób użytkownicy będą mogli bez problemu odnaleźć niezbędne informacje bez zbędnego przewijania z powrotem na górę.
6. Korzystaj z breadcrumbs
Tzw. okruchy chleba, czyli właśnie „breadcrumbs”, to niewielkie linki nawigacyjne zawierające pełną ścieżkę do danej podstrony. Możemy się z nimi spotkać zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Odpowiednio zaimplementowane stanowią bardzo skuteczną pomoc w nawigacji i korzystnie wpływają na doświadczenia użytkowników.
7. Nie zapominaj o innych platformach
Potrzeby użytkowników desktopowych i osób korzystających z urządzeń mobilnych mogą się znacznie różnić. Należy pamiętać, by odwzorować to nie tylko w ogólnym designie strony, lecz także w podejściu do nawigacji. W przypadku wersji na komputer przeważnie mamy do dyspozycji znacznie więcej przestrzeni, przez co podczas przygotowywania mobilnego wariantu dobrym wyborem będą między innymi ikony czy wysuwane menu. Częstym wyborem są także elementy nawigacyjne schowane pod charakterystycznym „hamburgerem” – to grafika z trzema paskami, przy której użytkownicy będą od razu wiedzieć, gdzie znaleźć menu.
Dodaj komentarz