Psychologia koloru - Jak używać kolorów w projektowaniu UX - Codium | Software House

Psychologia koloru – Jak używać kolorów w projektowaniu UX

Projektowanie Marketing Strony internetowe Wszystkie
22/03/2022
3 min

Kolory od dziesięcioleci są używane przez projektantów marek oraz marketing by przyciągnąć najskuteczniej naszą uwagę. Ludzie reagują inaczej na poszczególne kolory, mając tą wiedzę możemy wywrzeć u odbiorcy dane emocje. Poprzez kolory możemy przekazywać odbiorcy masę informacji. Prawidłowe ich używanie podczas projektowania stron internetowych może znacznie ułatwić zrozumienie odbiorcy naszego komunikatu.

Przyjrzyjmy się bliżej jaką moc mają kolory i jak działają one na człowieka.

Znaczenie kolorów

Przede wszystkim kolory poza wrażeniami estetycznymi są twórcami emocji i skojarzeń. Należy pamiętać, że w różnych kulturach kolory mogą mieć inne znaczenie. Biorąc za przykład kolor fioletowy – kolor królewski, często używany w biznesie oraz przy projektowaniu jakościowych produktów, w Tajlandii będzie symbolizował kolor żałoby. Podobnie jest z kolorem czarnym, jednak ten również nawiązuje do luksusu oraz wzniosłości. Dlatego często możemy się spotkać ze sklepami z branży modowej gdzie jest on zachowany właśnie w bieli i czerni.

kolory na landing page

Łączenie kolorów potęguje ciekawość efektu oraz sprawiają ich wzajemnie oddziaływanie na siebie. Połączenia kolorów akcentują często na siebie tak silnie, że tworzą coś zupełnie nowego. Przykładem mogą żółty i czerwony w logo Mc’Donalds czy Burger Kinga. Jeśli natomiast na warsztat projektu weźmiemy kolor niebieski w połączeniu z zielonym będzie wskazywał na młodość oraz energię. Jeśli jednak połączymy zieleń z kolorami brązu, będzie wskazywało to na naturalność oraz zdrowie. W łączeniu kolorów, musisz uważać na ich ukryte znaczenie, poniżej znajdziesz podstawowe znaczenie kolorów:

  • Zielony – Natura, świeżość, nowość
  • Czerwony – Pasje, miłość, ostrzeżenia
  • Biały – czystość, cisza
  • Niebieski – odpowiedzialność, bezpieczeństwo, spokój

Projektujemy, ale tylko w szarościach

Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, jak ekscytujące jest projektowanie stron z używaniem od razu kolorów. W pierwszym etapie projektowania jednak może okazać się to bardzo zgubne, ponieważ może nam zabrać zbyt wiele czasu skupiając się na odcieniach oraz kolorze dominującym. Dlatego projektując makiety UX, tworzymy jej kolejne komponenty za pomocą bloczków składających się tylko z odcieni szarego. Możemy na tym etapie rozróżnić ciemniejszą barwą gdzie będą ważniejsze elementy (np. przyciski CTA), a jaśniejszą tam gdzie elementy są mniej istotne bądź grają jedynie tło.

projekt aplikacji ffes

Inspiracja, gdzie jej szukać?

Czy będę monotematyczny jeśli napiszę, że z natury? Okazuje się, że ten obszar jest najbardziej niezawodny i da nam najwięcej możliwości. Do dobierania kolorów, wystarczy abyśmy rozejrzeli się wokół. Jedyną zasadą, której musimy się trzymać, to fakt że niektóre barwy będą ze się ze sobą kłócić. W docelowym projektowaniu UI, mnogość inspiracji kolorystyk możesz znaleźć na portalach prezentujących inne prace grafików z całego świata. Do prezentacji swojego portfolio, czy też makiet UI projektanci używają takich portali jak Behance czy Dribbble. FIlmy, projektowanie wnętrz, wydruki – wszystkie interesujące obszary zbierz w swoim moodboardzie.

kolory w psychologii koloru

Zasada 60 - 30 - 10

Wywodząca się z projektowania wnętrz zasada o zachowaniu tonalności kolorów, może okazać się bardzo przydatna w innych obszarach projektowania – nawet w projektowaniu stron internetowych, czy brandingów. To zasada gdzie kolory dominują sobie w proporcjach 60% + 30% + 10%. Zaprojektowane w ten sposób wnętrze pozwoli oczom swobodnie poruszać się po pomieszczeniu odczuwając spokój oraz jego naturalne ułożenie. Co więcej, jest bardzo łatwa w użyciu. Również podczas projektowania stron internetowych warto o tym pamiętać. Każdy użytkownik poruszający się po landing pagu będzie skupiał swoją uwagę na tym co zaznaczymy odpowiednim kolorem. Więcej o projektowaniu landingów oraz gdzie warto kolorem zaznaczyć ważne elementy pisaliśmy w naszym artykule.

kolorystyka psychologia koloru

Odpowiednia tonacja barw

Co najbardziej wpłynie na tonację barwy użytej w naszym projekcie strony internetowej? Odcienie szarości. Używając jej w wybranej już kolorystyce pozwoli nam na oddzielenie komponentów, bądź skupienie użytkownika strony internetowej. Co więcej, w przypadku projektowania tak brandingów, musimy zwrócić uwagę na ton kolorystyki. Marki takie jak Google, Slack w swoich identyfikacjach wizualnych używają żywych i jasnych tonacji, co będzie kojarzone z energią, którą chcą przekazać. Marki takie jak Dior, Singleton whiskey bedą skupiać tonację kolorów w ciemniejszych barwach, wskazując na spokój, dojrzałość.

Zakończenie

Dobieranie kolorów podczas projektowania z pewnością zabierze Ci większość czasu, co wiąże się również z dobrą zabawą. Najlepszym rozwiązaniem jest jak długi trening z barwami, przełoży się to na stworzenie efektu najbardziej wyczekiwanego. Powyższe wskazówki są jedynie podstawą, które znacznie ułatwią Ci pracę z barwami. Na dziś to tyle, wracamy z nowym artykułem już niebawem!

FAQ

Często zadawane pytania

Dlaczego kolory są ważne w projektowaniu i marketingu?

Kolory mają kluczowe znaczenie w projektowaniu i marketingu, ponieważ mogą wpływać na emocje, decyzje zakupowe i ogólne wrażenia użytkowników. Dzięki zrozumieniu psychologii kolorów, marki mogą lepiej komunikować swoje wartości i przyciągać uwagę odbiorców.

Jakie są podstawowe znaczenia poszczególnych kolorów?

  • Zielony: Natura, świeżość, wzrost
  • Czerwony: Pasja, energia, ostrzeżenie
  • Biały: Czystość, prostota, spokój
  • Niebieski: Zaufanie, spokój, odpowiedzialność

Należy pamiętać, że znaczenie kolorów może różnić się w zależności od kontekstu kulturowego.

Jakie są najlepsze praktyki łączenia kolorów w projektowaniu?

Łączenie kolorów powinno wzmacniać przekaz wizualny i emocjonalny projektu. Używanie kontrastowych kolorów może przyciągać uwagę do kluczowych elementów, natomiast harmonijne połączenia mogą tworzyć spójną i przyjemną dla oka estetykę. Zasada 60-30-10 może pomóc w zachowaniu odpowiednich proporcji.

Jak dobierać kolory do strony internetowej lub brandingu?

Wybór kolorów powinien odpowiadać tożsamości marki, celom projektu i oczekiwaniom odbiorców. Ważne jest, aby wybrane kolory wspierały przekaz i cel komunikacyjny, jak również były dostosowane do preferencji i oczekiwań docelowej grupy odbiorców.

Jakie znaczenie ma tonacja barw w projekcie?

Tonacja barw wpływa na ogólny nastrój i percepcję marki. Jasne i żywe kolory mogą być odbierane jako energiczne i nowoczesne, podczas gdy ciemniejsze tonacje mogą sugerować elegancję, tradycję lub dojrzałość. Ważne jest, aby tonacja była spójna z przekazem marki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Eryk Kałużny Codium Eryk Kałużny

Zainteresowany designem, fotografią i wszelką inną aktywnością artystyczną. W życiu prywatnym jeździ na rowerze szosowym i słucha muzyki elektronicznej.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a