Dotarcie z ofertą firmy do właściwych odbiorców wymaga przede wszystkim określenia, kim ci odbiorcy są – w jakim są wieku, czym się zajmują, jakie są ich możliwości finansowe i nie tylko. Jak przeprowadzić analizę grupy docelowej w marketingu?
Dotarcie z ofertą firmy do właściwych odbiorców wymaga przede wszystkim określenia, kim ci odbiorcy są – w jakim są wieku, czym się zajmują, jakie są ich możliwości finansowe i nie tylko. Jak przeprowadzić analizę grupy docelowej w marketingu?
Od płatnych kampanii reklamowych po strategię identyfikacji wizualnej – w świecie marketingu znaczenie ma każda czynność wykonywana przez firmę. Aby móc zapewnić jak największą efektywność takich działań, konieczna jest odpowiednia analiza grupy docelowej.
Na początek warto wyjaśnić dwa ważne pojęcia:
Jeden z wielu przykładów grup docelowych to „specjaliści techniczni pracujący w biurach, z wykształceniem wyższym, w wieku 25–35 lat”.
Zebranie odpowiednich informacji będzie kluczowe w analizie grupy docelowej strategii marketingowej. Skąd uzyskać niezbędne dane? Szczegóły tego procesu będą w dużej mierze zależeć od firmy, jednak najczęściej mamy do dyspozycji kilka podobnych kanałów informacji.
Pierwszym z nich jest dział obsługi klienta lub dział sprzedaży – to osoby, które mają na bieżąco kontakt z odbiorcami. Pracownicy działający w tych obszarach powinni zatem świetnie znać typowe potrzeby i pytania klientów.
Wciąż sporą popularnością cieszą się również badania i ankiety. Raporty na temat rynku oraz odbiorców są publikowane przez szereg różnych firm – znalezienie informacji o konsumentach nie powinno stanowić problemu.
Ankiety są z kolei przeprowadzane przez samo przedsiębiorstwo planujące kampanię. Choć jest to dość stara metoda, nadal zasługuje na uwagę – bezpośredni kontakt z klientem może dać nam niezwykle przydatne informacje.
Ogromną pomoc oferują też narzędzia online – Google Analytics, statystyki na portalach społecznościowych czy Google Search Console. Dzięki nim możemy określić, jakie zapytania w sieci kierują klientów do naszej oferty czy w jaki sposób spędzają czas na stronie firmy. To z kolei pozwoli opracować plan działań online, które będą pokrywać potrzeby odbiorców.
Ankieta marketingowa może być niezwykle użytecznym narzędziem w procesie tworzenia profilu idealnego klienta. Z tego względu praktycznie zawsze obejmuje ona pytania o podstawowe dane demograficzne, takie jak:
To jednak nie wszystko. Najbardziej przydatnych informacji dostarczą nam inne pytania – na przykład dotyczące potrzeb klientów, ich motywacji, zainteresowań czy procesów podejmowania decyzji zakupowych.
Warto także dowiedzieć się nieco więcej o działaniach odbiorców w internecie (szczególnie w mediach społecznościowych) – to właśnie ten kanał jest aktualnie podstawą większości strategii. Do tego dobrym pomysłem będzie zapytanie o kwestie związane bezpośrednio z proponowanymi produktami lub usługami, tj. o najpotrzebniejsze funkcje czy sposób korzystania z oferty.
Należy zaznaczyć, że w sektorze B2B konieczne będzie nieco inne podejście zarówno do samego marketingu, jak i do analizy. Oto kilka czynników, które wpływają na potrzebę dostosowania tego typu działań:
Dodaj komentarz