Analiza grupy docelowej strategii marketingowej – jak do tego podejść? - Codium | Agencja Kreatywna

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.

Analiza grupy docelowej strategii marketingowej – jak do tego podejść?

Biznes Marketing
30/07/2022
3 min

Dotarcie z ofertą firmy do właściwych odbiorców wymaga przede wszystkim określenia, kim ci odbiorcy są – w jakim są wieku, czym się zajmują, jakie są ich możliwości finansowe i nie tylko. Jak przeprowadzić analizę grupy docelowej w marketingu?

Analiza grupy docelowej w marketingu – niezbędny wstęp do dalszych działań

Od płatnych kampanii reklamowych po strategię identyfikacji wizualnej – w świecie marketingu znaczenie ma każda czynność wykonywana przez firmę. Aby móc zapewnić jak największą efektywność takich działań, konieczna jest odpowiednia analiza grupy docelowej.

 

Na początek warto wyjaśnić dwa ważne pojęcia:

  • grupa docelowa – odbiorcy, do których chcemy kierować strategię: co istotne, nie są to wszyscy potencjalni klienci, a osoby pasujące do konkretnego profilu;
  • profil klienta (ang. „buyer persona”) – „typowa” osoba z grupy docelowej, która byłaby zainteresowana oferowanymi produktami lub usługami, określana m.in. na podstawie danych demograficznych i zachowań.

Przykład

Jeden z wielu przykładów grup docelowych to „specjaliści techniczni pracujący w biurach, z wykształceniem wyższym, w wieku 25–35 lat”.

Po pierwsze: zbierz dane

Zebranie odpowiednich informacji będzie kluczowe w analizie grupy docelowej strategii marketingowej. Skąd uzyskać niezbędne dane? Szczegóły tego procesu będą w dużej mierze zależeć od firmy, jednak najczęściej mamy do dyspozycji kilka podobnych kanałów informacji.

 

 

Pierwszym z nich jest dział obsługi klienta lub dział sprzedaży – to osoby, które mają na bieżąco kontakt z odbiorcami. Pracownicy działający w tych obszarach powinni zatem świetnie znać typowe potrzeby i pytania klientów.

 

 

Wciąż sporą popularnością cieszą się również badania i ankiety. Raporty na temat rynku oraz odbiorców są publikowane przez szereg różnych firm – znalezienie informacji o konsumentach nie powinno stanowić problemu.

 

 

Ankiety są z kolei przeprowadzane przez samo przedsiębiorstwo planujące kampanię. Choć jest to dość stara metoda, nadal zasługuje na uwagę – bezpośredni kontakt z klientem może dać nam niezwykle przydatne informacje.

 

 

Ogromną pomoc oferują też narzędzia online – Google Analytics, statystyki na portalach społecznościowych czy Google Search Console. Dzięki nim możemy określić, jakie zapytania w sieci kierują klientów do naszej oferty czy w jaki sposób spędzają czas na stronie firmy. To z kolei pozwoli opracować plan działań online, które będą pokrywać potrzeby odbiorców.

Ankieta jako element analizy grupy docelowej w strategii marketingowej – o co pytać klientów?

Ankieta marketingowa może być niezwykle użytecznym narzędziem w procesie tworzenia profilu idealnego klienta. Z tego względu praktycznie zawsze obejmuje ona pytania o podstawowe dane demograficzne, takie jak:

  • wiek respondentów,
  • miejsce zamieszkania,
  • płeć,
  • branża i stanowisko.

To jednak nie wszystko. Najbardziej przydatnych informacji dostarczą nam inne pytania – na przykład dotyczące potrzeb klientów, ich motywacji, zainteresowań czy procesów podejmowania decyzji zakupowych.

 

 

Warto także dowiedzieć się nieco więcej o działaniach odbiorców w internecie (szczególnie w mediach społecznościowych) – to właśnie ten kanał jest aktualnie podstawą większości strategii. Do tego dobrym pomysłem będzie zapytanie o kwestie związane bezpośrednio z proponowanymi produktami lub usługami, tj. o najpotrzebniejsze funkcje czy sposób korzystania z oferty.

B2B a B2C – o czym pamiętać przy analizie grupy docelowej w marketingu?

Należy zaznaczyć, że w sektorze B2B konieczne będzie nieco inne podejście zarówno do samego marketingu, jak i do analizy. Oto kilka czynników, które wpływają na potrzebę dostosowania tego typu działań:

  • dłuższy proces decyzyjny – potencjalny klient często analizuje zakup nawet przez kilka miesięcy;
  • większa liczba osób podejmujących decyzje – o ile w segmencie B2C klient bierze pod uwagę głównie swoje potrzeby, o tyle w B2B proces ten dzieli się na oczekiwania różnych działów firmy;
  • mniejsza liczba klientów – co więcej, informacje na ich temat są często dostępne publicznie, przez co można od razu wykorzystać je w analizie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Sprawdź naszą ofertę na
Google Ads

Zobacz ofertę