Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt według ustawień przeglądarki.

Co to jest Google Ads? Czy jest odpowiednie dla Twojej firmy?

Biznes Marketing
22/06/2022
6 min

Zgłębiając temat marketingu internetowego, to bardziej niż pewne, że natkniesz się na system reklamowy Google Ads.  Gigant technologiczny nieprzerwanie od końca 2000 roku rozwija to niezwykle popularne narzędzie, które codziennie pomaga milionom przedsiębiorców na całym świecie zdobywać nowych klientów.

Co to jest Google Ads? Zapraszamy do szybkiej i lekkiej aktualizacji Adsowej wiedzy 🙂

Zalety korzystania z systemu Google Ads

Zacznijmy od tego, że obecnie marketing internetowy ma ogromną przewagę nad konwencjonalnymi formami reklamy. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim z powodu możliwości precyzyjnego docierania do osób potencjalnie zainteresowanych twoim produktem czy usługą, czyli tzw. targetowaniem. Emitując reklamę w telewizji czy też wykupując baner przy ulicy, docieramy do ogromnej grupy osób, z której tak naprawdę niewiele będzie zainteresowanych reklamą. W przypadku Google Ads, przy najpopularniejszej formie rozliczenia za wyświetlanie reklam, czyli CPC (Cost Per Click), płacimy tylko za kliknięcia naszych reklam. Podsumowując powyższy akapit: Nie dość, że precyzyjnie wybieramy grupę odbiorców, to jeszcze płacimy dopiero gdy nastąpi kliknięcie!

Kolejną nieocenioną zaletą jest analityka dostępna w systemie Google Ads. Podstawowe wskaźniki takie jak kliknięcia, wyświetlenia, CPC czy CTR dostępne są w systemie od razu po uruchomieniu kampanii. Dodatkowe możliwości uzyskujemy po zainstalowaniu odpowiednich kodów na stronie, którą zamierzamy promować. Takie działanie da nam dostęp do zaawansowanych możliwości takich jak pomiar konwersji, czyli wartościowych działań użytkowników wykonywanych na promowanej stronie.

 

Przykładem takich działań mogą być:

 

  • Przejścia na wybrane podstrony
  • Kliknięcia w konkretne przyciski
  • Przesłania formularzy
  • Zakup w sklepie internetowym
  • Klik w telefon lub email
  • Przewinięcie strony do określonego momentu

 

Prowadząc kampanię Google Ads, na promowanej stronie warto zainstalować osobne narzędzie stworzone specjalnie z myślą o analityce – Google Analytics. Oba narzędzia można ze sobą połączyć w ich ustawieniach, co sprawi, że w systemie Google Ads pojawią się dodatkowe kolumny oraz możliwości. Ponadto Google Analytics dostarcza nam niezwykle cennych informacji o użytkownikach trafiających na stronę ze wszystkich kanałów, co pozwoli nam porównać ich efektywność oraz wyciągnąć wiele więcej cennych wniosków.

 

Najważniejsze już za nami, jednak warto wypunktować jeszcze kilka zalet Google Ads:

 

  • Duża różnorodność typów reklam
  • Możliwość wyboru odpowiedniej strategii ustalania stawek w zależności od celu kampanii (np. maks. liczbę kliknięć, maks. liczbę konwersji)
  • Możliwość tworzenia list odbiorców i ponownym docieraniu do nich za pomocą reklam (Remarketing)
  • Dotarcie do użytkownika w momencie wyszukiwania przez niego usług czy produktów, czyli w momencie kiedy jest najbardziej skłonny do ich zakupu
  • Możliwość emitowania reklam w YouTube
  • Sprawne wsparcie konsultantów Google, z którymi bardzo łatwo się skontaktować
  • Ciągły rozwój systemu, które oferuje coraz więcej możliwości
  • Wykorzystywanie uczenia maszynowego do optymalizacji kampanii

Typy kampanii w systemie Google Ads

Tak jak wspomniałem w poprzednim punkcie, jedną z zalet korzystania z Google Ads jest duża różnorodność typów reklam, z jakich możemy korzystać. W zależności od ustalonych celów, dobieramy odpowiednie typy kampanii, które pomogą nam je osiągnąć. Poniżej postaram się w prosty sposób je scharakteryzować.

 

Reklamy w sieci wyszukiwania

 

Najpopularniejszy typ kampanii używany w Google Ads. Reklamy tekstowe wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google i wyglądają podobnie do zwykłych wyników wyszukiwań. Dlatego czasami można spotkać się z określeniem, że są to linki sponsorowane. W większości przypadków charakteryzują się dużą skutecznością, gdyż docieramy do użytkownika w momencie wyszukiwania przez niego słów kluczowych, które sami wybieramy. Takie poprawnie przygotowane reklamy, wraz z rozszerzeniami w atrakcyjny sposób prezentują podstawowe informacje o Twojej firmie i mogą zachęcić do zakupu usług lub produktów.

Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google

Kolejnym popularnym typem reklam są reklamy graficzne w sieci reklamowej Google. Ich skuteczność pod kątem pozyskiwania konwersji jest zazwyczaj mniejsza niż w przypadku reklam tekstowych, ale za to koszt pojedynczego kliknięcia jest znacznie niższy. Dzięki temu ten typ kampanii jest doskonały, jeżeli chcemy pozyskać bardzo dużą ilość ruchu na stronie. Możliwości wyboru grupy docelowej są ogromne. Od doboru użytkowników pod względem demografii, przez zainteresowania po zaawansowane kierowania niestandardowe.

 

Omawiany typ kampanii pozwala tworzyć elastyczne reklamy displayowe, przesyłać przygotowane wcześniej banery lub nawet tworzyć interaktywne reklamy w HTML5.

 

W tym typie kampanii możemy prowadzić niezwykle popularne kampanie Remarketingowe. Ten typ kampanii to nic innego jak reklamy graficzne, gdzie naszą grupą odbiorców są osoby, które już wcześniej odwiedziły naszą stronę lub nawet wykonali na niej określone działania (lub nie). Można np. utworzyć remarketing na osoby, które dodały produkty do koszyka ale ostatecznie nie dokonały zakupu.

Reklamy produktowe - Google Shopping

Doskonałym typem kampanii dla segmentu e-commerce są reklamy produktowe. Wymagania Google co do nich są w stosunku do innych typów stosunkowo wyższe, a prawidłowe ustawienie wymaga trochę wiedzy technicznej. Zgodnie z dokumentacją Google Shopping należy wygenerować ze sklepu internetowego plik produktowy, zawierający produkty, które chcemy reklamować lub utworzyć taki plik ręcznie. Wygenerowany plik należy umieścić w kolejnym narzędziu – Google Merchant Center. GMC to jest tak naprawdę baza danych do zarządzania naszym plikiem produktowym, jego dodatkową obróbką oraz aktywowania dodatkowych programów, dostępnych w tym systemie. Po połączeniu Google Ads z Google Merchant Center, będziemy mieć już możliwość wyświetlania reklam produktowych.

 

Od razu chciałbym podzielić się krótką poradą. Przed rozpoczęciem wdrażania reklam produktowych warto przeanalizować reklamy konkurencji i ich ceny na te same produkty. Google Shopping to tak naprawdę porównywarka cen, więc jeżeli za ten sam produkt mamy wyższą cenę niż konkurencja to efektywność tej kampanii może okazać się bardzo niska.

 

Poniżej przykład reklam produktowych:

Kampanie wideo

Kampanie wideo doskonale sprawdzają się jako kampanie zasięgowe, generujące świadomość marki czy promocje produktów/usług. Google Ads pozwala na wyświetlanie reklam w filmach w YouTube oraz w witrynach i aplikacjach w sieci partnerów wideo Google.

 

Tak, nie każdy wie, ale reklamy nękające nas na YouTube emitujemy właśnie z Google Ads. Jest to doskonała forma promocji, ponieważ rozliczamy się tutaj przede wszystkim w modelu CPV (Cost Per View), czyli za obejrzenie 30s reklamy lub całej, jeżeli jest krótsza niż 30s. Najpopularniejszy typ reklam wideo „In-stream możliwe do pominięcia”, które można pominąć po upłynięciu 5s generuje koszt dopiero po spełnionych powyżej warunkach! Brzmi dobrze prawda?

Ciekawostka

Tutaj również spieszę z poradą taktyczną – Planując reklamę video w Google Ads w In-stream możliwej do pominięcia, warto umieścić najważniejsze informacje w pierwszych 5s filmu, które każdy musi obejrzeć. Dzięki temu „za darmo” pozostawimy przekaz mimowolnie w świadomości użytkownika 😎

Oczywiście oprócz reklam In-stream możliwych do pominięcia jest kilka innych typów reklam wideo, z innym modelem rozliczeń natomiast jest to bardzo dobrze opisane na stronie wsparcia Google. W przyszłości na pewno powstanie specjalny artykuł dotyczący reklam wideo, także zaglądajcie na naszego bloga 😊

Kampanie promujące aplikacje

Kampanie promujące aplikacje pomagają osiągać cele związane z aplikacjami Google Play oraz App Store. Możemy wybrać trzy podtypy kampanii

 

  • Instalacje aplikacji – jeżeli chcemy zachęcić użytkowników do instalacji aplikacji
  • Zaangażowanie w aplikację – jeżeli chcemy zachęcić użytkowników do podjęcia działań w aplikacji
  • Wcześniejsza rejestracja na aplikację (tylko Android) – jeżeli chcemy zachęcić do zarejestrowania się na aplikację przed jej premierą

 

Reklamy wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google, Google Play, YouTube oraz sieci reklamowej Google.

Kampanie Discovery

Discovery to stosunkowo nowy typ kampanii, dzięki któremu w atrakcyjnej i angażującej formie reklam możemy dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. Reklamy wyświetlają się na stronie głównej YouTube, w sekcji Warte obejrzenia, na kartach Discover oraz na kartach „Oferty” i „Społeczności” w Gmailu.

 

W tej kampanii nie mamy możliwości ustalania stawek oraz kierowania. Przesyłamy tylko zasoby, a system ma za nas osiągnąć wybrany cel marketingowy. Więcej informacji tutaj.

 

 

Kampanie Performance Max

Tutaj również mamy do czynienia z nowością. Dzięki temu typowi kampanii korzystamy ze wszystkich zasobów reklamowych Google w ramach jednej kampanii. Do prawidłowego jej działania niezbędne są skonfigurowane konwersje, pod które optymalizowane będzie wyświetlanie reklam. Musimy zadbać o dostarczenie Google jak największej ilości danych, aby zaawansowane algorytmy mogły maksymalizować osiąganie wyznaczonych celów. Więcej informacji o Performance Max.

Ciekawostka

Dobrym sposobem na zwiększenie ilości danych jest utworzenie konwersji bezpośrednio w Google Ads (a nie importowanie z Analytics), wybranie modelu atrybucji innego niż linearne oraz wdrożenie konwersji rozszerzonych.

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Sprawdź naszą ofertę na
Google Ads

Zobacz ofertę