Chcesz zacząć swoją przygodę z projektowaniem graficznym, ale nie wiesz jak? Sprawdź pięć podstawowych zasad, dzięki którym będziesz robić to jak profesjonalista.
Chcesz zacząć swoją przygodę z projektowaniem graficznym, ale nie wiesz jak? Sprawdź pięć podstawowych zasad, dzięki którym będziesz robić to jak profesjonalista.
Projektowanie graficzne to jedna z dyscyplin sztuk wizualnych. Graphic design polega na tworzeniu elementów graficznych. Sztuka ta wykorzystywana jest do przekazywania odbiorcom pewnych informacji za pomocą obrazów i ich organizacji.
Graphic design jest mocno związany z komunikacją wizualną, której celem jest zapewnienie czytelności przekazywanych treści.
Przygotowanie do projektu może być kluczowym elementem. Dobrze określony cel pozwoli na sprawne projektowanie oraz spełnienie oczekiwań klienta. Ważne jest, aby obie strony miały świadomość, jaki efekt będzie satysfakcjonujący.
Dobrą praktyką jest posługiwanie się na tym etapie inspiracjami, np. pokazując poprzednie realizacje – pozwolą one na określenie oczekiwanego stylu i klimatu grafik.
Kolejnym etapem przygotowań jest decyzja, jakich narzędzi użyjemy i w jakim zakresie. Zaplanowanie zadań i dobranie do nich odpowiednich metod ułatwi wykonanie projektu. Możesz skorzystać z darmowych produktów takich jak Figma, Canva lub płatnych rozwiązań od Adobe, takie jak Photoshop, InDesign czy Illustrator.
Ważnym elementem projektu jest kompozycja. To jeden z pierwszych aspektów, na jaki użytkownik zwraca uwagę. Odpowiedni dobór kompozycji może sprawić, że nasz projekt będzie czytelny, przejrzysty i spodoba się odbiorcom.
Istnieją trzy podstawowe typy kompozycji:
Kontrast jest często najbardziej istotną wizualnie atrakcją projektu. Elementy grafiki nie powinny być do siebie zbyt podobne i monotonne kolorystycznie. Dopasowanie odpowiedniej i zróżnicowanej kolorystyki jest kluczowym elementem projektu.
Wyróżnienie kontrastującym kolorem może pomóc w ustanowieniu hierarchii i podkreślić odpowiednie elementy. Grafika zbudowana na zasadach kontrastu – wykorzystująca zróżnicowane kolory, style, fonty – bardziej przykuwa wzrok.
Przykładem może być jeden wyróżniający się kolor, który występuje w różnych elementach strony, np. jako motyw kolorystyczny na grafikach lub jako podkreślenie konkretnego elementu.
Stosowanie kontrastu w projektowaniu graficznym nie tylko pomaga wyróżnić dane elementy, ale też może zwiększyć czytelność i funkcjonalność grafiki.
Kolejnym bardzo ważnym elementem podczas projektowania graficznego jest zwrócenie uwagi na funkcjonalność. Zawsze należy sprawdzić, czy to, co stworzyliśmy, spełnia swoje zadanie, np. w czytelny i jasny sposób informuje odbiorcę o ofercie.
W jaki sposób upewnić się, że tak jest? Na początku należy wykonać badania użytkowników – upewnić się, do kogo ma trafić ten komunikat i dostosować go do wymagań danej grupy odbiorców. Następnie ważne jest, aby sprawdzić, czy przekaz jest dostępny – na różnych urządzeniach, dla osób z różnymi ograniczeniami.
Spójność z innymi elementami graficznymi oraz z marką jest kolejnym niezwykle ważnym elementem projektowania graficznego. Obecnie możliwości ulepszenia grafik jest tak wiele, że łatwo się w tym zatracić. Ważne jest, aby każdy projekt nie tylko był zgodny z poprzednimi czterema zasadami, ale również współgrał z ogólną koncepcją estetyczną firmy, strony czy większego projektu.
Powyższe pięć zasad projektowania graficznego to dobry początek, aby rozpocząć swoją przygodę w tej dziedzinie. Mimo że wiele dodatkowych czynników będzie wpływać na ostateczny projekt, warto zawsze z tyłu głowy mieć te podstawowe zasady, dzięki którym unikniemy błędów podczas projektowania.
Dodaj komentarz