USP, czyli Unique Selling Proposition - Codium | Software House

USP, czyli Unique Selling Proposition

Marketing Wszystkie
20/04/2023
4 min

Na rynku e-commerce należy liczyć się z wieloma wyzwaniami – jednym z nich jest wyjątkowo zażarta konkurencja. Wynika to między innymi z faktu, że bariera wejścia w handel online jest stosunkowo niska. Aby wyróżnić się na tle innych sklepów internetowych, warto zatem zadbać o jak najlepsze przygotowanie oferty. Może w tym pomóc USP, czyli Unique Selling Proposition.

USP (Unique Selling Proposition) – definicja

Termin USP, czyli „Unique Selling Proposition”, dosłownie tłumaczy się na język polski jako „unikatowa propozycja sprzedaży”. Co jednak dokładnie kryje się pod tym określeniem? Mowa o pewnych cechach, które sprawiają, że dany produkt wyróżnia się na tle konkurencji. Nie chodzi jednak tylko o kwestie takie jak atrakcyjna cena czy świetny standard wykonania – to deklaracje, z którymi każdy klient zetknął się już tysiące razy. Musi to być coś, co faktycznie zainteresuje odbiorcę i efektywnie uwydatni najważniejsze korzyści z danego produktu lub usługi.

 

Zastanawiając się nad USP wybranego rozwiązania, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, dlaczego warto postawić właśnie na ten produkt zamiast innych propozycji dostępnych na rynku. Wyjątkowość jest w cenie zwłaszcza w przypadku handlu online, gdzie potencjalni klienci mają na wyciągnięcie ręki ogromną liczbę alternatywnych opcji.

 

USP powinno stanowić centralny element marketingu, wokół którego zbudowana będzie większość kampanii. To kwestia, która może zadecydować o powodzeniu sklepu – warto przy tym podkreślić, że nawet 90% stron e-commerce bankrutuje w ciągu zaledwie 120 dni od założenia. Aby odnieść sukces na tym niezwykle wymagającym rynku, po prostu trzeba się wyróżniać, a przy tym zadbać o skuteczny marketing.

Czym charakteryzuje się mocne, skuteczne USP?

Darmowa wysyłka, wsparcie 24 godziny na dobę, specjalne zniżki – to czynniki, które z pewnością są doceniane przez klientów, jednak obecnie już zdecydowanie nie sprawdzą się w roli USP. Unique Selling Proposition to z założenia coś naprawdę wyjątkowego, co powinno od razu dać odbiorcom do zrozumienia, jakie korzyści zyskują z ofertą danej firmy. Warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, które powinny wyróżniać skuteczne USP.

USP

 

  • Realna wartość dodana dla klienta– przy wyborze cechy, która będzie stanowić fundament przekazu marketingowego, należy skupić się właśnie na tym, co mogą zyskać odbiorcy. Dzięki temu można od samego początku skutecznie budować zaufanie klientów na podstawie faktycznych korzyści płynących z wyboru naszego produktu lub usługi. Warto odnieść się do wartości, które faktycznie można dostrzec, na przykład na podstawie danych czy badań.
  • USP musi być godne zapamiętania– „najwyższa jakość” czy „szybka wysyłka” to za mało, by wyróżnić sklep internetowy na tle innych. Dobrym pomysłem będzie wybór czegoś więcej niż proste, powtarzalne slogany, a jednocześnie zadbanie o to, by przekaz skutecznie zapadał w pamięć odbiorcy.
  • Autentyczność– USP będzie stanowić centralny element większości kampanii marketingowych. Z tego względu dla wielu odbiorców jest to jedna z pierwszych informacji o sklepie. Należy zadbać, by przekaz odnosił się wyłącznie do prawdziwych, możliwych do zweryfikowania danych – w przeciwnym wypadku ryzykujemy znaczną utratę zaufania potencjalnych klientów.

 

 

Unique Selling Proposition w e-commerce

W kontekście rynku handlu online USP jest czymś, co powinno przede wszystkim wyróżniać dany sklep w stosunku do innych stron tego typu. W zależności od tego, czym dokładnie zajmuje się nasz biznes, można postawić na przykład na szczególne cechy produktów czy też charakterystykę działania firmy. Możliwości jest naprawdę sporo – szukając inspiracji, warto zajrzeć na strony najbardziej znanych marek z danej branży.

 

Jak przygotować skuteczne USP w e-commerce? Kluczem będzie określenie pewnej cechy zapewniającej unikatowe korzyści dla klienta. Gdy chodzi o przedsiębiorstwa sprzedające własne produkty online, prostym przykładem może być przywiązanie do ekologii. Warto przy tym pamiętać, że USP powinno być widoczne w każdym aspekcie zarówno marketingu, jak i samej działalności. W tym przypadku mowa zatem o przyjaznych dla środowiska procesach produkcji, biodegradowalnych opakowaniach czy ekologicznych metodach transportu. Dla sklepów online, które zajmują się sprzedażą produktów innych marek, określenie USP będzie nieco cięższe. Dobrym pomysłem może być skupienie się na przykład na unikatowych rozwiązaniach w zakresie obsługi klienta czy szybkim dostępie do najnowszych rozwiązań. Możliwości jest dość sporo – ostateczny wybór zależy jednak przede wszystkim od profilu działalności.

 

USP a marketing – jak wykorzystać unikatowe cechy oferty?

Przekaz marketingowy, który uwydatnia USP sklepu, powinien być przygotowany przede wszystkim z myślą o klientach i ich potrzebach. Język korzyści, odniesienia do emocji, zapadające w pamięci komunikaty – wszystko to może być elementem dobrze opracowanej kampanii skupiającej się na USP. Należy przy tym pamiętać, by unikać oklepanych sloganów, które mogą być zastosowane praktycznie do każdego produktu.

Gdzie warto umieścić USP?

Jeśli mamy już za sobą wybór unikatowej propozycji sprzedaży, pora na przygotowanie materiałów marketingowych wykorzystujących USP. Gdzie możemy zastosować taki przekaz? Opcji jest naprawdę wiele – będą to zarówno reklamy publikowane przez różne kanały, jak i teksty sponsorowane, posty w mediach społecznościowych czy nawet sama strona sklepu. Warto przy tym pamiętać, by przekaz był spójny w każdym z tych obszarów. Unikatowe korzyści można umieścić również na stronach produktów, gdzie mogą mieć decydujący wpływ na decyzje podejmowane przez klientów.

 

Zadbanie o wyjątkowość oferty w e-commerce z pewnością nie należy do łatwych zadań, zwłaszcza w kontekście bardzo intensywnej konkurencji. Dzięki znajomości odpowiednich technik można jednak bez problemu poradzić sobie z tą kwestią. Do najskuteczniejszych z pewnością należy USP – to fundament strategii marketingowej w wielu firmach, które osiągnęły sukces, zarówno w handlu online, jak i w innych branżach.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest USP (Unique Selling Proposition) i dlaczego jest ważne w e-commerce?

USP, czyli Unique Selling Proposition, to unikatowa propozycja sprzedaży, która wyróżnia produkt lub usługę na tle konkurencji poprzez podkreślenie wyjątkowych korzyści dla klienta. W kontekście e-commerce, gdzie konkurencja jest bardzo intensywna, dobrze zdefiniowane USP może przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i przekonać ich do wyboru właśnie Twojej oferty.

Jakie elementy powinno zawierać skuteczne USP?

Skuteczne USP powinno dostarczać realnej wartości dodanej dla klienta, być godne zapamiętania i autentyczne. Powinno jasno wskazywać na unikatowe korzyści płynące z wyboru oferowanego produktu lub usługi, opierając się na prawdziwych, możliwych do zweryfikowania danych.

Jak znaleźć USP dla mojego sklepu internetowego?

Aby znaleźć USP, warto przeprowadzić dokładną analizę rynku, konkurencji oraz potrzeb i oczekiwań Twoich potencjalnych klientów. Pomyśl, co może wyróżnić Twój produkt lub usługę – może to być unikalna cecha produktu, wyjątkowa jakość obsługi klienta, ekologiczne podejście do produkcji, czy szybki czas realizacji zamówień. Kluczowe jest znalezienie takiego aspektu, który będzie stanowił realną wartość dla odbiorców.

W jaki sposób USP wpływa na SEO i widoczność mojego e-sklepu w internecie?

USP może wpłynąć na SEO poprzez zwiększenie atrakcyjności treści na Twojej stronie, co zachęca do dłuższego przebywania użytkowników oraz może generować większą liczbę linków zwrotnych i udostępnień w mediach społecznościowych. Dodatkowo, jasne i unikatowe USP ułatwia optymalizację treści pod kątem słów kluczowych, co może poprawić pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a