Jak wykorzystać storytelling w marketingu? - Codium | Software House

Jak wykorzystać storytelling w marketingu?

Marketing Wszystkie
27/06/2023
4 min

Skuteczny marketing wymaga przede wszystkim zastosowania technik i metod, które umożliwią jak najlepsze dotarcie do klienta. Jednym z przykładów jest storytelling, czyli dosłownie opowiadanie historii. Na czym właściwie polega takie podejście, jak skutecznie zastosować storytelling i na jakie korzyści możemy liczyć?

Co to jest storytelling?

Słowo „storytelling” oznacza po prostu „opowiadanie historii” – nie chodzi jednak o po prostu zwykłą opowieść. Mowa o wykorzystaniu pewnej narracji do promowania marki, firmy, usługi czy produktu. Storytelling w marketingu ma na celu wywołanie określonej reakcji emocjonalnej u odbiorców. W ten sposób można przedstawić klientom powody, dla których powinni zainteresować się daną propozycją, a także sprawić, że firma wraz z jej ofertą będą bardziej przystępne i „ludzkie”.

 

 

Storytelling może być realizowany z użyciem różnych środków przekazu. Jednym z najczęstszych przykładów są filmy reklamowe, jednak technika ta nie ogranicza się wyłącznie do tego kanału. Historię można przedstawić za pośrednictwem praktycznie dowolnego medium: od nagrań, poprzez posty blogowe i wpisy w social mediach, aż po billboardy czy ulotki. Najważniejszą kwestią jest dotarcie do klienta, jak również wyróżnienie się na tle innych treści marketingowych.

 

 

Do czego można wykorzystać storytelling?

Przede wszystkim warto zaznaczyć, że storytelling to dość uniwersalna forma reklamy. Z jej wykorzystaniem można na przykład budować świadomość o marce, przedstawić ofertę czy zaprezentować nowe produkty. Możliwości są praktycznie nieograniczone – należy jednak pamiętać, że w każdym przypadku podstawą jest atrakcyjna historia, która zainteresuje odbiorców. Dzięki temu klienci zapamiętają firmę, markę czy przedstawiony produkt, co przełoży się na wzrost zysków i skuteczność kampanii. Storytelling szczególnie dobrze sprawdza się do budowania marki, lecz jest to tylko jedna z wielu dostępnych opcji.

 

 

Co sprawia, że storytelling jest skuteczny?

Główną zaletą storytellingu w marketingu jest fakt, że tego typu przekaz wykracza poza przedstawienie „suchych” faktów o firmie czy jej ofercie. Ważnym elementem jest odwołanie się do emocji odbiorców, co jednocześnie sprawia, że klienci mogą znacznie lepiej zapamiętać treść reklamy. To podstawowy czynnik, który wpływa na możliwości wykorzystania historii w tego typu działaniach. Widać to szczególnie w przypadku kampanii, które bezpośrednio odnoszą się do konkretnych potrzeb klientów.

 

 

Do tego warto zaznaczyć, że storytelling pozostawia spore pole do popisu w kwestii kreatywności. Możliwości opowiadania historii są naprawdę różnorodne. Dzięki temu można bez problemu przygotować przekaz, który będzie w pełni spójny z wizerunkiem marki, a jednocześnie skutecznie zainteresuje klientów.

 

 

O czym pamiętać przy wykorzystaniu storytellingu w marketingu?

Aby móc wykorzystać pełnię możliwości storytellingu, należy mieć na uwadze kilka kluczowych zasad. Oto najważniejsze czynniki wpływające na efekt opowiadania historii w marketingu.

 

 

Przede wszystkim – odwołaj się do emocji odbiorcy

Niezależnie od tego, czy dana reklama ma postać tekstową, czy też filmową, a może jest to animacja – dla uzyskania odpowiedniego efektu w storytellingu podstawą są emocje. Mowa zatem nie tylko o samym przedstawieniu produktu czy usługi. Musi temu towarzyszyć także odniesienie się do potrzeb klienta, jak również korzyści z zakupu. Często sama oferta jest w zasadzie jedynie tłem do reklamy – całość powinna skupiać się w pierwszej kolejności na odbiorcach i ich uczuciach.

 

 

Zadbaj o spójny i rzetelny przekaz

Mimo że w kwestii przedstawiania historii można skusić się o nieco fantazji, należy mieć na uwadze, aby podstawowy przekaz o firmie i produkcie był szczery, rzetelny i sprawdzony. Wszystkie informacje o ofercie muszą być prawdziwe – w przeciwnym wypadku klienci szybko stracą zaufanie do marki. Co istotne, mowa konkretnie o przekazie związanym z produktami i usługami: sama fabuła reklamy może jak najbardziej wykraczać poza ramy realizmu.

 

 

Wybierz odpowiedni kanał reklamowy

Wybór w tym zakresie jest w dużej mierze zależny od potrzeb marki i wizji wobec danej kampanii, jednak należy zaznaczyć, że decyzja ta będzie mieć pewien wpływ na samą formę i zawartość reklamy. Storytelling może wyglądać zupełnie inaczej w przypadku treści czysto tekstowych, a inaczej dla materiałów wideo. Różne będą także koszty – z reguły realizacja tekstu kosztuje najmniej, z kolei filmy reklamowe to najdroższa opcja, ale dająca przeważnie najlepsze rezultaty.

 

 

Kolejnym ważnym czynnikiem jest określenie miejsca, w którym ma być publikowana reklama. Może to być na przykład blog firmowy, zewnętrzny portal (np. w przypadku artykułów sponsorowanych), telewizja, YouTube czy social media – Facebook, LinkedIn bądź Instagram. Każdy z tych środków przekazu ma nieco inne wymagania, co będzie mieć wpływ na przygotowanie reklamy. Z tego względu warto określić swoje plany w tym zakresie już na samym początku.

 

 

Pamiętaj o CTA

CTA, czyli „call to action” – „wezwanie do działania” – powinno być obowiązkowym elementem przekazu marketingowego. To istotne zwłaszcza w przypadku storytellingu, gdzie warto od razu wykorzystać zainteresowanie odbiorcy. Historii powinna towarzyszyć zachęta do konkretnej akcji: wejścia na stronę firmy, wykonania zamówienia czy nawet zapisania się do newslettera.

 

 

Przygotuj atrakcyjną, ciekawą historię

W kontekście storytellingu wzbudzenie zainteresowania o odbiorcy ma ogromne znaczenie. Będzie to możliwe z wykorzystaniem wciągającej fabuły i interesujących postaci. Najczęściej sprawdzi się format, w którym postacie przedstawione w reklamie muszą poradzić sobie z pewną trudnością – to dobry sposób, by odwołać się do emocji czytelnika lub widza. Odpowiedzią na przedstawiony problem będzie oczywiście produkt czy usługa firmy. Nie bez znaczenia są także sami bohaterowie. Należy zadbać, by odbiorcy mogli się z nimi w pewnym stopniu utożsamić, co sprawi, że historia będzie mieć znacznie lepszy efekt. Całość powinna być przy tym dobrze zorganizowana i przedstawiona w atrakcyjny sposób.

 

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co to jest storytelling w marketingu?

Storytelling w marketingu to technika opowiadania historii wykorzystywana do promowania marki, produktu, usługi czy firmy poprzez wywołanie określonej reakcji emocjonalnej u odbiorców. Ma ona na celu przedstawić klientom powody, dla których warto zainteresować się daną propozycją, czyniąc ofertę bardziej przystępną i „ludzką”.

Jakie są główne korzyści z wykorzystania storytellingu w strategii marketingowej?

Główne korzyści to między innymi budowanie świadomości marki, prezentowanie oferty w atrakcyjny sposób, zapamiętywanie firmy przez klientów oraz wzrost zysków. Storytelling pozwala na budowanie emocjonalnej więzi z klientem, co przekłada się na lepsze zapamiętywanie i większe zaangażowanie.

Dlaczego storytelling jest skuteczny w marketingu?

Skuteczność storytellingu wynika z jego zdolności do odwoływania się do emocji odbiorców, co pozwala na lepsze zapamiętywanie treści. Historie wywołują emocje i budują relacje, co jest znacznie bardziej angażujące niż tradycyjne metody prezentacji produktów czy usług.

Jakie elementy są kluczowe przy tworzeniu skutecznego storytellingu?

Kluczowe elementy to przede wszystkim odwołanie się do emocji odbiorcy, spójny i rzetelny przekaz, odpowiedni dobór kanału reklamowego, zastosowanie CTA (wezwanie do działania) oraz przygotowanie atrakcyjnej i ciekawej historii, która zainteresuje odbiorców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a