Aby móc wykorzystać pełnię możliwości storytellingu, należy mieć na uwadze kilka kluczowych zasad. Oto najważniejsze czynniki wpływające na efekt opowiadania historii w marketingu.
Przede wszystkim – odwołaj się do emocji odbiorcy
Niezależnie od tego, czy dana reklama ma postać tekstową, czy też filmową, a może jest to animacja – dla uzyskania odpowiedniego efektu w storytellingu podstawą są emocje. Mowa zatem nie tylko o samym przedstawieniu produktu czy usługi. Musi temu towarzyszyć także odniesienie się do potrzeb klienta, jak również korzyści z zakupu. Często sama oferta jest w zasadzie jedynie tłem do reklamy – całość powinna skupiać się w pierwszej kolejności na odbiorcach i ich uczuciach.
Zadbaj o spójny i rzetelny przekaz
Mimo że w kwestii przedstawiania historii można skusić się o nieco fantazji, należy mieć na uwadze, aby podstawowy przekaz o firmie i produkcie był szczery, rzetelny i sprawdzony. Wszystkie informacje o ofercie muszą być prawdziwe – w przeciwnym wypadku klienci szybko stracą zaufanie do marki. Co istotne, mowa konkretnie o przekazie związanym z produktami i usługami: sama fabuła reklamy może jak najbardziej wykraczać poza ramy realizmu.
Wybierz odpowiedni kanał reklamowy
Wybór w tym zakresie jest w dużej mierze zależny od potrzeb marki i wizji wobec danej kampanii, jednak należy zaznaczyć, że decyzja ta będzie mieć pewien wpływ na samą formę i zawartość reklamy. Storytelling może wyglądać zupełnie inaczej w przypadku treści czysto tekstowych, a inaczej dla materiałów wideo. Różne będą także koszty – z reguły realizacja tekstu kosztuje najmniej, z kolei filmy reklamowe to najdroższa opcja, ale dająca przeważnie najlepsze rezultaty.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest określenie miejsca, w którym ma być publikowana reklama. Może to być na przykład blog firmowy, zewnętrzny portal (np. w przypadku artykułów sponsorowanych), telewizja, YouTube czy social media – Facebook, LinkedIn bądź Instagram. Każdy z tych środków przekazu ma nieco inne wymagania, co będzie mieć wpływ na przygotowanie reklamy. Z tego względu warto określić swoje plany w tym zakresie już na samym początku.
Pamiętaj o CTA
CTA, czyli „call to action” – „wezwanie do działania” – powinno być obowiązkowym elementem przekazu marketingowego. To istotne zwłaszcza w przypadku storytellingu, gdzie warto od razu wykorzystać zainteresowanie odbiorcy. Historii powinna towarzyszyć zachęta do konkretnej akcji: wejścia na stronę firmy, wykonania zamówienia czy nawet zapisania się do newslettera.
Przygotuj atrakcyjną, ciekawą historię
W kontekście storytellingu wzbudzenie zainteresowania o odbiorcy ma ogromne znaczenie. Będzie to możliwe z wykorzystaniem wciągającej fabuły i interesujących postaci. Najczęściej sprawdzi się format, w którym postacie przedstawione w reklamie muszą poradzić sobie z pewną trudnością – to dobry sposób, by odwołać się do emocji czytelnika lub widza. Odpowiedzią na przedstawiony problem będzie oczywiście produkt czy usługa firmy. Nie bez znaczenia są także sami bohaterowie. Należy zadbać, by odbiorcy mogli się z nimi w pewnym stopniu utożsamić, co sprawi, że historia będzie mieć znacznie lepszy efekt. Całość powinna być przy tym dobrze zorganizowana i przedstawiona w atrakcyjny sposób.
Dodaj komentarz