Internet, wizytówki, pieczątki, faktury czy nawet billboardy – każda z tych przestrzeni wymaga nieco innego podejścia, co często wiąże się z koniecznością przygotowania wielu wariantów projektu. Treści graficzne mogą być opracowane na przykład w kolorze, w skali szarości czy z użyciem gradientu. Różnice mogą dotyczyć również ich układu (pion lub poziom), a często konieczne będzie także przygotowanie uproszczonej wersji (dotyczy to w szczególności logo, które przeważnie jest podstawą identyfikacji wizualnej).
Kolejnym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest stopień rozbudowania księgi znaku. Brand book dla dużej firmy, która zamawia kompleksowy projekt identyfikacji wizualnej i uwzględnia wykorzystanie dostarczonych treści w wielu miejscach oraz na wielu nośnikach, będzie bardziej skomplikowany i kosztowny w przygotowaniu niż w przypadku skromniejszych zleceń. Brand book może obejmować m.in.:
- opis konstrukcji logo, przeważnie wraz z jego genezą, założeniami i inspiracjami,
- informacje o poprawnym wykorzystaniu logo i innych elementów, jak również przykłady niewłaściwego stosowania;
- opis poszczególnych wariantów logo i pozostałych komponentów graficznych,
- zasady skalowania i informacje o kolorystyce,
- informacje o typografii,
- wykaz zakazanych zmian dotyczących wyglądu zaprojektowanych znaków (np. koloru, proporcji czy tła).
Ponadto w przypadku międzynarodowych działań oraz firm zatrudniających osoby z różnych krajów należy uwzględnić różne wersje językowe księgi znaku. Koszt identyfikacji wizualnej może być spory, jednak z pewnością nie warto oszczędzać na tego typu projektach. Bez odpowiedniego podejścia do tego tematu renoma i rozpoznawalność firmy może znacznie ucierpieć.
Dodaj komentarz