Ile kosztuje identyfikacja wizualna i o czym warto pamiętać? - Codium | Software House

Ile kosztuje identyfikacja wizualna i o czym warto pamiętać?

Projektowanie Biznes Wszystkie
09/07/2022
5 min

Identyfikacja wizualna to podstawa wizerunku marki, a także kluczowe narzędzie w marketingu. Przy jej przygotowywaniu warto zadbać przede wszystkim o spójność i unikatowy styl, który wyróżni firmę na tle innych. Ile kosztuje identyfikacja wizualna i na jakie korzyści można liczyć?

Co to jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to ogół symboli i innych elementów graficznych reprezentujących firmę.

 

Można spotkać się z kilkoma definicjami tego pojęcia, które obejmują różne aspekty, jednak warto zaznaczyć, że to nie tylko logo. Liczą się również:

  • kolory,
  • zasady typograficzne,
  • wygląd budynków,
  • wygląd produktów wraz z opakowaniami,
  • dress code pracowników,
  • styl strony internetowej oraz grafik publikowanych online,
  • wszystkie inne wizualne komponenty wizerunku marki.

 

Każdy z nich ma wpływ na potencjalnego klienta i może zadecydować o tym, w jakim stopniu oferta będzie w stanie przekazać wartości firmy. Dokładne „składniki” mogą jednak różnić się w zależności od charakteru i potrzeb danej marki – to temat, do którego należy zawsze podejść indywidualnie.

Ile kosztuje identyfikacja wizualna?

Wydatki na czynności w tym zakresie mogą wynieść od 5 tys. do nawet kilkuset tysięcy złotych.

 

Podanie konkretnej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje identyfikacja wizualna, jest dość ciężkie. Wycena zależy od:

  • liczby projektów i elementów, które należy przygotować,
  • materiałów dostarczonych przez klienta,
  • konkurencji w branży – w bardziej konkurencyjnych sektorach niezbędny będzie dokładniejszy research, by zapewnić wyróżniającą się koncepcję identyfikacji wizualnej marki.

 

Ciekawostka

Na cenę identyfikacji wizualnej wpływają także kwestie takie jak zastosowanie logo i innych komponentów.

Internet, wizytówki, pieczątki, faktury czy nawet billboardy – każda z tych przestrzeni wymaga nieco innego podejścia, co często wiąże się z koniecznością przygotowania wielu wariantów projektu. Treści graficzne mogą być opracowane na przykład w kolorze, w skali szarości czy z użyciem gradientu. Różnice mogą dotyczyć również ich układu (pion lub poziom), a często konieczne będzie także przygotowanie uproszczonej wersji (dotyczy to w szczególności logo, które przeważnie jest podstawą identyfikacji wizualnej).

 

Kolejnym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest stopień rozbudowania księgi znaku. Brand book dla dużej firmy, która zamawia kompleksowy projekt identyfikacji wizualnej i uwzględnia wykorzystanie dostarczonych treści w wielu miejscach oraz na wielu nośnikach, będzie bardziej skomplikowany i kosztowny w przygotowaniu niż w przypadku skromniejszych zleceń. Brand book może obejmować m.in.:

  • opis konstrukcji logo, przeważnie wraz z jego genezą, założeniami i inspiracjami,
  • informacje o poprawnym wykorzystaniu logo i innych elementów, jak również przykłady niewłaściwego stosowania;
  • opis poszczególnych wariantów logo i pozostałych komponentów graficznych,
  • zasady skalowania i informacje o kolorystyce,
  • informacje o typografii,
  • wykaz zakazanych zmian dotyczących wyglądu zaprojektowanych znaków (np. koloru, proporcji czy tła).

 

Ponadto w przypadku międzynarodowych działań oraz firm zatrudniających osoby z różnych krajów należy uwzględnić różne wersje językowe księgi znaku. Koszt identyfikacji wizualnej może być spory, jednak z pewnością nie warto oszczędzać na tego typu projektach. Bez odpowiedniego podejścia do tego tematu renoma i rozpoznawalność firmy może znacznie ucierpieć.

Spójna identyfikacja wizualna: o czym należy pamiętać?

Przy szukaniu inspiracji warto spojrzeć na marki, które mogą pochwalić się rozpoznawalnością na całym świecie. Przykładem może być m.in. Apple – klienci firmy doskonale wiedzą, czego spodziewać się po urządzeniach producenta. Dodatkowo propozycje amerykańskiego giganta technologicznego kojarzą się z pewnym statusem oraz jakością. Oto kilka zasad, które można zauważyć w działaniach Apple:

  1. Jednolita treść przekazu. Przez długi czas jego podstawą był prosty, ale niemal legendarny już slogan „Think different”. Obecnie jest on stosowany nieco rzadziej, jednak warto podkreślić, że skupienie się na efektywnym haśle pozwala zapewnić, że przekaz jest jasny, zrozumiały, konkretny i skutecznie buduje wizerunek firmy.
  2. Spójny ton. Od fontów, przez fotografie, po jednolite prezentacje produktowe – całość jest celowo utrzymana w bardzo podobnym stylu.
  3. Dokładne określenie zasad przekazu. Warto zauważyć, że sama instrukcja stosowania logo Apple zajmuje aż 56 stron pokrywających użycie w sklepach, reklamach, produktach, a nawet na ubraniach czy pojazdach. Choć w wielu firmach dokument ten nie będzie aż tak rozbudowany, warto wykorzystać tego typu opcje w roli uzupełnienia księgi znaku.

Przykład

Jeśli Twoja firma stosuje własne opakowania lub udostępnia klientom firmowe gadżety, również i one muszą być spójne z identyfikacją wizualną.

Takie podejście owocuje od samego początku, umożliwiając podkreślenie profesjonalizmu i rzetelnego podejścia firmy.

Na jakie korzyści można liczyć ze spójną identyfikacją wizualną?

Jednym z najważniejszych walorów dobrze opracowanej identyfikacji wizualnej jest możliwość budowania silnych skojarzeń z marką.

 

Spójne logo wraz z odpowiednio dobraną kolorystyką i typografią to przepis na wywoływanie u klientów pozytywnych emocji, które będą od razu kojarzyć się z firmą.

 

To efekt, który w dużym stopniu działa podświadomie. Harmonijna, zgrana identyfikacja wizualna przywodzi na myśl skuteczne zarządzanie oraz profesjonalne podejście do wszystkich aspektów działania przedsiębiorstwa.

 

Wszystko to przekłada się na wzrost rozpoznawalności oraz budowanie zaufania do marki, co z kolei zwiększa skuteczność działań marketingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Zobacz ofertę