Jaki rodzaj animacji reklamowej wybrać? Whiteboardy, kinetic typography, animacje 3D i wiele więcej - Codium | Software House

Jaki rodzaj animacji reklamowej wybrać? Whiteboardy, kinetic typography, animacje 3D i wiele więcej

Marketing Wszystkie
17/02/2023
4 min

Treści wykorzystywane w marketingu wideo dzielą się na kilka typów – oprócz podziału na filmy i animacje można wyróżnić także poszczególne warianty w ramach obydwóch z tych kategorii. W przypadku animacji mowa m.in. o whiteboardach, kinetic typography czy animacjach 3D. Czym charakteryzuje się każda z tych opcji i którą z nich warto wybrać dla swojego biznesu?

Whiteboard, czyli film rysunkowy

Animacja whiteboard, animacja rysowana czy doodle video – każdy z tych terminów odnosi się do filmów rysunkowych wykonywanych na białym tle, w których kolejne elementy są rysowane na oczach widza. Najczęściej są one wykorzystywane do przedstawienia skomplikowanych pojęć, usług lub produktów w prosty, przystępny sposób. Taka forma świetnie sprawdzi się w przypadku tzw. explainer videos.

 

 

Jedną z zalet animacji reklamowych w tym stylu jest skrócenie dystansu między twórcą a odbiorcą – przekaz jest dość bezpośredni, do czego dochodzi także prostota i przejrzystość rysunków. W ten sposób można zaprezentować nawet dość zaawansowane tematy w krótkim czasie, skutecznie zdobywając przy tym uwagę widza.

 

 

Kiedy warto postawić na taki typ animacji?

Whiteboardy sprawdzą się najlepiej w przypadku kampanii, które mają na celu przedstawić pewną ideę, usługę lub produkt. Są one chętnie stosowane m.in. w kampaniach społecznych, jak również w edukacji, sektorze medycznym czy w IT. Są to branże, w których często występują dość skomplikowane tematy – warto je przedstawić odbiorcom właśnie w takiej formie.

 

 

Kinetic typography – animacje, w których główną rolę gra tekst

Animacja kinetic typography to technika łączenia ruchu z tekstem – często dochodzi do tego także muzyka w rytmie dopasowanym do animacji. Wyróżnikiem tego rodzaju treści jest wysoka dynamiczność, dzięki której można bardzo efektywnie zainteresować odbiorców. Dzięki temu jest to typ animacji coraz częściej stosowany w różnych branżach – zwłaszcza w przypadku firm, które chcą postawić na energiczny przekaz kierowany głównie do osób młodych.

 

 

W jakich przypadkach kinetic typography sprawdzi się najlepiej?

Możliwości zastosowania tego typu animacji są dość szerokie – odpowiednio zaprezentowany, dynamiczny tekst może mieć spory wpływ na odbiorcę bez względu na produkt. To rodzaj treści, który można wykorzystać w praktycznie każdej branży. Należy jednak pamiętać, że liczy się odpowiednie przygotowanie – przede wszystkim skuteczne uwydatnienie najważniejszych części przekazu reklamy.

 

 

Animacja 2D

W tym przypadku można spotkać się również z terminem „animacja tradycyjna” lub „animacja wektorowa”. Postacie i obiekty przedstawione w materiałach tego rodzaju poruszają się w otoczeniu 2D, a o ich wyglądzie decydują bazowe wymiary – wysokość i szerokość. Mimo braku głębi charakterystycznego dla animacji 3D taki typ treści również może bardzo skutecznie zdobyć uwagę odbiorców, przez co jest chętnie stosowany przez wiele firm.

 

 

Zalety animacji 2D

Jedną z głównych zalet animacji 2D jest stosunkowo niski koszt przygotowania. Aktualnie większość tego typu treści powstaje z użyciem programów komputerowych do grafiki wektorowej, dzięki czemu praca nad materiałem jest dość szybka i przeważnie nie wymaga dużych nakładów finansowych. Taki format świetnie sprawdzi się m.in. w przypadku storyboardów ze względu na łatwość przedstawienia historii w ten sposób.

 

 

Choć styl animacji 2D może być bardzo różny, przeważnie jest to forma pasująca najlepiej do poważniejszych treści. Dzięki temu takie podejście jest często stosowane w branży finansowej czy IT.

 

 

Trójwymiarowe animacje reklamowe

Animacja 3D jest w pewnym sensie ewolucją animacji 2D – podstawową różnicą jest w końcu dodanie trzeciego wymiaru, który pozwala przedstawić głębię obiektów, postaci i scen. Z użyciem tego typu treści można bardzo dokładnie i realistycznie przedstawić dowolny produkt z każdej strony, stosując przy tym m.in. przybliżenia czy różne kąty.

Możliwości animacji 3D są naprawdę rozległe, jednak taki rodzaj materiałów najlepiej pasuje do kampanii, w których liczy się skuteczne pokazanie funkcjonalności i praktyczności wybranego rozwiązania. Nie jest to jednak jedyna opcja – z odpowiednim przygotowaniem treści 3D sprawdzą się również przy bardziej abstrakcyjnych tematach.

 

 

Jednym z najlepszych przykładów animacji trójwymiarowej jest reklama Coca-Coli „Happiness Factory” z 2006 roku, która zdobyła wiele różnych branżowych nagród. To idealny przykład kluczowych zalet treści 3D – z ich użyciem nie trzeba przejmować się żadnymi ograniczeniami i można naprawdę dać się ponieść kreatywności.

 

 

Kiedy warto wybrać animację 3D?

Animacja 3D to dość uniwersalny rodzaj treści, choć w niektórych kampaniach to podejście wypada lepiej niż w innych przypadkach. Mowa między innymi o prezentacjach zaawansowanych produktów, w których skomplikowane funkcje mogą być przedstawione za pomocą stworzonych komputerowo przekrojów. To także dobry wybór dla materiałów pokazujących coś unikatowego i przygotować treści, które nie byłyby możliwe do opracowania z użyciem konwencjonalnych metod. Należy jednak pamiętać, że animacja 3D to przeważnie najbardziej kosztowny rodzaj treści.

 

 

Dlaczego warto postawić na animacje reklamowe?

Jeszcze przed wyborem konkretnego typu animacji reklamowej warto się zastanowić, co sprawia, że materiały tego rodzaju są tak chętnie używane przez firmy. Treści wideo mają wiele zalet, które mają spory wpływ na skuteczność kampanii – oto najważniejsze z nich.

  • Animacje potrafią zaangażować odbiorcę – widzowie naturalnie reagują na ruch, a według badań treści wideo są nawet 3-krotnie bardziej przyciągające niż tekst. W efekcie animacje w marketingu są niezwykle skutecznym sposobem, by zainteresować odbiorców.
  • Z animacjami można łatwo przedstawić dowolną historię – storytelling i przekaz emocjonalny to połączenie, które pozwala przygotować wyjątkowo efektywne kampanie. Gdy chodzi o przedstawienie historii, warto postawić właśnie na animacje – wynika to głównie z faktu, że tego typu treści pozwalają na sporą dowolność i kreatywność.
  • Animacje są uniwersalne – na rynku animacji reklamowej wykorzystuje się wiele technik oraz formatów treści, dzięki czemu łatwo wybrać odpowiedni rodzaj materiału do swoich potrzeb. Do tego nie ograniczają nas niektóre kwestie, z którymi można się spotkać w przypadku tradycyjnych filmów reklamowych, takie jak dostępność aktorów czy lokalizacji.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Czym jest animacja whiteboard i w jakich sytuacjach najlepiej sprawdza się ten typ animacji?

Animacja whiteboard, znana również jako animacja rysowana czy doodle video, polega na tworzeniu rysunków na białym tle, które są rysowane na oczach widza. Jest idealna do przedstawiania skomplikowanych pojęć w prosty i przystępny sposób, zwłaszcza w edukacji, medycynie, IT oraz w kampaniach społecznych.

Co to jest kinetic typography i dlaczego warto je stosować w treściach wideo?

Kinetic typography to technika łączenia ruchu z tekstem, często wzbogacona muzyką, która podkreśla dynamikę przekazu. Ze względu na swoją wysoką dynamiczność, jest skuteczna w przyciąganiu uwagi, szczególnie młodszej publiczności, i może być wykorzystywana we wszystkich branżach do energicznego przedstawienia przekazu.

Jakie są główne zalety animacji 2D i gdzie najlepiej je wykorzystać?

Animacja 2D charakteryzuje się niskimi kosztami produkcji i szybkością realizacji, dzięki wykorzystaniu oprogramowania do grafiki wektorowej. Jest doskonała do przedstawiania historii (storyboards) i sprawdza się w branżach wymagających poważniejszego podejścia, takich jak finanse czy IT.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rafał Włodarski

Rafał uwielbia mocną muzykę, grę na instrumentach oraz uprawia żeglarstwo. Organizator corocznego firmowego wypadu na Mazury⛵

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a