Co to jest nearshoring w IT i jakie daje korzyści? - Codium | Software House

Co to jest nearshoring w IT i jakie daje korzyści?

Biznes Wszystkie
30/03/2023
5 min

Powierzanie zadań z zakresu IT zewnętrznym partnerom to praktyka, która w ostatnich latach jest stosowana coraz częściej. Takie podejście nosi nazwę „offshoring” – warto jednak zwrócić uwagę także na jego „bliższy” wariant, czyli nearshoring. Co warto wiedzieć o takim rozwiązaniu i na jakie korzyści można liczyć?

Offshoring, nearshoring i inshoring

Choć obydwa terminy odnoszą się do realizacji usług IT przez podmioty z innych krajów, należy podkreślić pewną kluczową różnicę pomiędzy tymi dwoma podejściami. Mowa o lokalizacji firmy, która przyjmuje zlecenia. W przypadku standardowego offshoringu będzie to bardziej odległe miejsce, przeważnie na innym kontynencie, z kolei w modelu nearshoringu współpraca jest nawiązywana z partnerem znajdującym się bliżej, na przykład w sąsiednim kraju. Oprócz tego można wyróżnić także „inshoring”, czyli offshoring na terenie tego samego państwa.

nearshoring

 

Offshoring skupia się w głównej mierze na minimalizacji kosztów poprzez przekazanie zadań z zakresu IT specjalistom z państw o niższych kosztach pracy. Najczęściej są to Indie lub Chiny – szacuje się, że pierwszy z tych krajów odpowiada za ponad 50% globalnego rynku outsourcingu. Przy nearshoringu ograniczenie wydatków to nadal jeden z podstawowych celów, lecz dochodzi do tego także kilka innych czynników. Jedną z zalet tego modelu jest większa zgodność w zakresie kultury organizacyjnej, jak również łatwiejsza współpraca ze względu na brak różnic (lub niewielkie różnice) w strefach czasowych. Wśród krajów, które są najchętniej wybierane przez zagraniczne przedsiębiorstwa do nawiązania współpracy w tym modelu, można wyróżnić m.in. Polskę, Ukrainę, Turcję i Czechy.

 

 

Co istotne, nearshoring może obejmować praktycznie dowolny rodzaj projektu. Niezależnie od tego, czy mowa o przygotowaniu strony internetowej, aplikacji mobilnej czy rozwiązania desktopowego, znalezienie firmy zapewniającej usługi w tym modelu nie powinno stanowić większego problemu.

 

 

Najważniejsze zalety nearshoringu

Podobnie jak offshoring, nearshoring to rozwiązanie, które jest w stanie zapewnić sporo korzyści dla przedsiębiorstw zlecających realizację projektów. Kluczową zaletą jest oczywiście ograniczenie kosztów: firmy szukające partnerów do współpracy w tych modelach skupiają się niemal zawsze na państwach, w których stawki dla specjalistów są niższe. To jednak tylko jeden z wielu argumentów, które mogą przemawiać za wyborem nearshoringu. Oto kilka innych korzyści, na które można liczyć przy stosowaniu tego rozwiązania.

 

 

1. Mniejsze różnice organizacyjne i kulturowe

To czynnik, który ma spore znaczenie dla firm zlecających różne projekty. Różnice w zakresie organizacji i kultury pracy są na ogół tym większe, im większa jest odległość pomiędzy dwoma państwami – widać to szczególnie na przykładzie wspomnianych już Chin i Indii. W efekcie współpraca oraz komunikacja mogą być niekiedy mniej efektywne. Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie nearshoring, który pozwala lepiej dopasować podejście do realizacji projektu pomiędzy obydwoma stronami.

 

 

2. Bliższe strefy czasowe

Większość pracowników preferuje wykonywanie swoich obowiązków w standardowych godzinach biznesowych – przeważnie od 8:00 do 16:00 lub od 9:00 do 17:00. To czas, w którym wydajność jest na ogół największa. Należy jednak mieć na uwadze, że przy korzystaniu z usług partnerów z innych kontynentów różnice w strefach czasowych mogą znacznie utrudnić współpracę. Dla przykładu różnica pomiędzy Wielką Brytanią a Indiami to 5 i pół godziny, natomiast Londyn–Chiny to już 8 godzin. Na terenie Europy obowiązują z kolei 3 sąsiednie strefy czasowe, dzięki czemu znacznie łatwiej jest dostosować godziny pracy. To kwestia, która ma również spory wpływ na komunikację.

 

 

3. Możliwość częstszych spotkań na żywo

Mimo że IT to branża, która aktualnie w dużej mierze działa w modelu zdalnym, niektóre sytuacje wymagają realnego kontaktu. Mniejsza odległość w prosty sposób przekłada się na możliwość częstszych wizyt, jak również niższe koszty związane z podróżą. W efekcie można liczyć na większą kontrolę nad procesami i wytwarzanymi rozwiązaniami, co może przełożyć się na lepszą jakość końcowego produktu.

 

 

4. Zgodność w zakresie regulacji

Ten punkt ma największe znaczenie w przypadku współpracy na terenie Unii Europejskiej, a zwłaszcza w kontekście ochrony danych osobowych. Przepisy w tym zakresie są zasadniczo takie same we wszystkich krajach należących do UE, przez co na ogół nie ma potrzeby dostosowywania poszczególnych procesów.

 

 

5. Dostęp do eksperckiej wiedzy

Choć w modelu nearshoringu różnice kulturowe i organizacyjne będą mniejsze niż przy offshoringu, nadal możemy zauważyć pewne rozbieżności w zakresie kompetencji pracowników. Wynika to przede wszystkim z innych priorytetów w edukacji oraz różnic w dostępności uczelni czy różnego rodzaju kursów. W efekcie niekiedy trudno znaleźć odpowiednio wykształconych, doświadczonych ekspertów z własnego kraju, podczas gdy inne państwa mogą oferować większe możliwości pod tym względem.

 

 

Nearshoring – wady

Model nearshoringu ma wiele zalet – nie można jednak pominąć minusów związanych z tym rozwiązaniem. Najważniejszą kwestią jest w tym przypadku koszt, który jest z reguły wyższy niż w przypadku offshoringu. Do tego należy zwrócić uwagę, że w zależności od kraju nadal można spodziewać się znaczących różnic dotyczących kultury i organizacji. Warto przy tym szczególnie pamiętać o świętach i dniach ustawowo wolnych od pracy w danym państwie, które w niektórych okresach mogą znacząco rzutować na produktywność. Ponadto wybór partnerów do współpracy w modelu nearshoringu jest znacznie mniejszy niż przy offshoringu, co może utrudniać znalezienie odpowiedniego partnera.

 

 

Aby wykorzystać pełen potencjał nearshoringu, warto przede wszystkim zadbać o właściwy dobór firmy do współpracy. Wśród najważniejszych czynników, na które należy zwrócić uwagę, znajdują się: wiedza i doświadczenie pracowników (zwłaszcza w zakresie technologii wykorzystywanych w danym projekcie), jakość komunikacji w wybranym języku oraz odpowiednia infrastruktura technologiczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Krzysztof Kurek

Pasjonat nowych technologii i kreacji. Lubi tworzyć i wymyślać nowe rozwiązania. Prywatnie zainteresowany dobrą kuchnią, filmem i robieniem nowych rzeczy.

Kategorie

Popularne wpisy