Podobnie jak offshoring, nearshoring to rozwiązanie, które jest w stanie zapewnić sporo korzyści dla przedsiębiorstw zlecających realizację projektów. Kluczową zaletą jest oczywiście ograniczenie kosztów: firmy szukające partnerów do współpracy w tych modelach skupiają się niemal zawsze na państwach, w których stawki dla specjalistów są niższe. To jednak tylko jeden z wielu argumentów, które mogą przemawiać za wyborem nearshoringu. Oto kilka innych korzyści, na które można liczyć przy stosowaniu tego rozwiązania.
1. Mniejsze różnice organizacyjne i kulturowe
To czynnik, który ma spore znaczenie dla firm zlecających różne projekty. Różnice w zakresie organizacji i kultury pracy są na ogół tym większe, im większa jest odległość pomiędzy dwoma państwami – widać to szczególnie na przykładzie wspomnianych już Chin i Indii. W efekcie współpraca oraz komunikacja mogą być niekiedy mniej efektywne. Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie nearshoring, który pozwala lepiej dopasować podejście do realizacji projektu pomiędzy obydwoma stronami.
2. Bliższe strefy czasowe
Większość pracowników preferuje wykonywanie swoich obowiązków w standardowych godzinach biznesowych – przeważnie od 8:00 do 16:00 lub od 9:00 do 17:00. To czas, w którym wydajność jest na ogół największa. Należy jednak mieć na uwadze, że przy korzystaniu z usług partnerów z innych kontynentów różnice w strefach czasowych mogą znacznie utrudnić współpracę. Dla przykładu różnica pomiędzy Wielką Brytanią a Indiami to 5 i pół godziny, natomiast Londyn–Chiny to już 8 godzin. Na terenie Europy obowiązują z kolei 3 sąsiednie strefy czasowe, dzięki czemu znacznie łatwiej jest dostosować godziny pracy. To kwestia, która ma również spory wpływ na komunikację.
3. Możliwość częstszych spotkań na żywo
Mimo że IT to branża, która aktualnie w dużej mierze działa w modelu zdalnym, niektóre sytuacje wymagają realnego kontaktu. Mniejsza odległość w prosty sposób przekłada się na możliwość częstszych wizyt, jak również niższe koszty związane z podróżą. W efekcie można liczyć na większą kontrolę nad procesami i wytwarzanymi rozwiązaniami, co może przełożyć się na lepszą jakość końcowego produktu.
4. Zgodność w zakresie regulacji
Ten punkt ma największe znaczenie w przypadku współpracy na terenie Unii Europejskiej, a zwłaszcza w kontekście ochrony danych osobowych. Przepisy w tym zakresie są zasadniczo takie same we wszystkich krajach należących do UE, przez co na ogół nie ma potrzeby dostosowywania poszczególnych procesów.
5. Dostęp do eksperckiej wiedzy
Choć w modelu nearshoringu różnice kulturowe i organizacyjne będą mniejsze niż przy offshoringu, nadal możemy zauważyć pewne rozbieżności w zakresie kompetencji pracowników. Wynika to przede wszystkim z innych priorytetów w edukacji oraz różnic w dostępności uczelni czy różnego rodzaju kursów. W efekcie niekiedy trudno znaleźć odpowiednio wykształconych, doświadczonych ekspertów z własnego kraju, podczas gdy inne państwa mogą oferować większe możliwości pod tym względem.
Dodaj komentarz