Dobry UX to już znacznie więcej niż atrakcyjny projekt strony i przejrzysty układ. Aby wyróżnić się od konkurencji, warto zadbać także o najmniejsze szczegóły – w tym tzw. mikrointerakcje. Co właściwie oznacza ten termin?
Dobry UX to już znacznie więcej niż atrakcyjny projekt strony i przejrzysty układ. Aby wyróżnić się od konkurencji, warto zadbać także o najmniejsze szczegóły – w tym tzw. mikrointerakcje. Co właściwie oznacza ten termin?
Słowo „mikrointerakcje” jest wykorzystywane w odniesieniu do wszelkich niewielkich detali w interakcji pomiędzy użytkownikiem a systemem. Może chodzić zarówno o tego typu szczegóły na stronach internetowych, jak i w aplikacjach czy nawet w oprogramowaniu desktopowym. Na ogół dotyczą one jednej, określonej czynności, a jednocześnie same spełniają kilka ważnych funkcji:
Do tego nie można pominąć najistotniejszego aspektu mikrointerakcji: mają one być po prostu przyjemne i atrakcyjne dla użytkownika. Krótki dźwięk czy niewielka animacja mogą mieć spory wpływ na naturalność korzystania z systemu, co w znaczący sposób przekłada się na wrażenia w zakresie UX. Ponadto mikrointerakcje sprawdzają się jako metoda na zaoszczędzenie miejsca na ekranie, które w innym przypadku byłoby zajmowane przez długie, rozbudowane komunikaty. To kwestia, która ma szczególne znaczenie w kontekście rozwiązań mobilnych, gdzie należy wziąć pod uwagę mniejszy rozmiar wyświetlacza.
Z mikrointerakcjami możemy spotkać się obecnie w wielu różnych aplikacjach i stronach internetowych, z których korzystamy na co dzień. Tego typu rozwiązania są chętnie stosowane m.in. przez portale społecznościowe. Do przykładów można zaliczyć chociażby polubienia z Facebooka – kliknięciu przycisku towarzyszy krótka animacja, zmiana jego koloru oraz zwiększenie licznika „lajków” przy poście czy komentarzu. Każda z tych czynności może być uznana za osobną mikrointerakcję, a dodatkowo wszystkie z nich spełniają określoną funkcję, która skupia się głównie na informowaniu użytkownika o rezultacie akcji.
Warto zaznaczyć, że mikrointerakcja to nie tylko sam komunikat graficzny czy wyświetlenie animacji. Równie istotna jest także obsługa całej czynności – od jej wywołania aż po przedstawienie efektu użytkownikowi. Całość można rozbić na cztery części:
Podstawowym celem wykorzystania mikrointerakcji jest zapewnienie naturalności oraz sprawnego dostępu do informacji w ramach komunikacji użytkownika z produktem. To jednak nie wszystko, na co można liczyć z odpowiednim wdrożeniem tego typu elementów. Dzięki nim można ponadto m.in. ułatwić nawigację w obrębie witryny, a także zachęcić odbiorców do dzielenia się zawartością strony z innymi. W wielu przypadkach to właśnie mikrointerakcje pozwalają odróżnić dobry produkt od wyjątkowej propozycji, która przyciągnie użytkowników na dłużej. Szczególnie korzystną przestrzenią do stosowania mikrointerakcji są urządzenia mobilne. Smartfony pozwalają m.in. na obsługę gestów, dotyku i wibracji, przez co kontakt użytkownika ze stroną lub innym produktem staje się jeszcze bardziej naturalny.
Aby móc wykorzystać potencjał mikrointerakcji na stronie w pełni, kluczową kwestią jest wprowadzenie ich w odpowiedni sposób. O czym warto pamiętać? Oto kilka wskazówek, które pomogą we wdrożeniu mikrointerakcji na witrynie.
Przemyślane mikrointerakcje, które odpowiadają na potrzeby użytkowników i wspierają ich działania, mogą mieć ogromny wpływ na korzystanie ze strony. Tego typu komponenty pozwalają jednak nie tylko zadbać o odbiorców, lecz także wyróżnić się na tle konkurencji – zwłaszcza gdy w umiejętny sposób łączą prostotę, estetykę i funkcjonalność.
Dodaj komentarz