Czym są mikrointerakcje i jak je wykorzystać przy tworzeniu strony? - Codium | Software House

Czym są mikrointerakcje i jak je wykorzystać przy tworzeniu strony?

Strony internetowe
11/09/2023
4 min

Dobry UX to już znacznie więcej niż atrakcyjny projekt strony i przejrzysty układ. Aby wyróżnić się od konkurencji, warto zadbać także o najmniejsze szczegóły – w tym tzw. mikrointerakcje. Co właściwie oznacza ten termin?

Mikrointerakcje – co to jest?

Słowo „mikrointerakcje” jest wykorzystywane w odniesieniu do wszelkich niewielkich detali w interakcji pomiędzy użytkownikiem a systemem. Może chodzić zarówno o tego typu szczegóły na stronach internetowych, jak i w aplikacjach czy nawet w oprogramowaniu desktopowym. Na ogół dotyczą one jednej, określonej czynności, a jednocześnie same spełniają kilka ważnych funkcji:

  • przekazują użytkownikowi informację zwrotną o rezultacie jego działań,
  • zachęcają do interakcji z systemem,
  • zapewniają poczucie bezpośredniego wpływu na stronę czy aplikację.

Do tego nie można pominąć najistotniejszego aspektu mikrointerakcji: mają one być po prostu przyjemne i atrakcyjne dla użytkownika. Krótki dźwięk czy niewielka animacja mogą mieć spory wpływ na naturalność korzystania z systemu, co w znaczący sposób przekłada się na wrażenia w zakresie UX. Ponadto mikrointerakcje sprawdzają się jako metoda na zaoszczędzenie miejsca na ekranie, które w innym przypadku byłoby zajmowane przez długie, rozbudowane komunikaty. To kwestia, która ma szczególne znaczenie w kontekście rozwiązań mobilnych, gdzie należy wziąć pod uwagę mniejszy rozmiar wyświetlacza.

Przykład mikrointerakcji – media społecznościowe

Z mikrointerakcjami możemy spotkać się obecnie w wielu różnych aplikacjach i stronach internetowych, z których korzystamy na co dzień. Tego typu rozwiązania są chętnie stosowane m.in. przez portale społecznościowe. Do przykładów można zaliczyć chociażby polubienia z Facebooka – kliknięciu przycisku towarzyszy krótka animacja, zmiana jego koloru oraz zwiększenie licznika „lajków” przy poście czy komentarzu. Każda z tych czynności może być uznana za osobną mikrointerakcję, a dodatkowo wszystkie z nich spełniają określoną funkcję, która skupia się głównie na informowaniu użytkownika o rezultacie akcji.

 

Co składa się na mikrointerakcje?

Warto zaznaczyć, że mikrointerakcja to nie tylko sam komunikat graficzny czy wyświetlenie animacji. Równie istotna jest także obsługa całej czynności – od jej wywołania aż po przedstawienie efektu użytkownikowi. Całość można rozbić na cztery części:

  • Wyzwalacze lub triggery– mogą pochodzić od użytkownika lub od samego systemu. Są to wszelkie sytuacje, które powinny prowadzić do wykonania danej mikrointerakcji.
  • Reguły – określają, co się dzieje po wywołaniu mikrointerakcji i w jaki sposób. Mogą obejmować np. kolor, na który zmieniają się poszczególne elementy, czy definicję animacji do wyświetlenia.
  • Informacja zwrotna– każdy komunikat przekazywany użytkownikowi. Może być dźwiękowy lub graficzny, a w przypadku urządzeń mobilnych można wykorzystać także wibracje.
  • Tryby– opisują, jak wygląda reakcja na ewentualne zmiany statusu procesu, którego dotyczy mikrointerakcja.

Dlaczego warto stosować mikrointerakcje na stronie internetowej?

Podstawowym celem wykorzystania mikrointerakcji jest zapewnienie naturalności oraz sprawnego dostępu do informacji w ramach komunikacji użytkownika z produktem. To jednak nie wszystko, na co można liczyć z odpowiednim wdrożeniem tego typu elementów. Dzięki nim można ponadto m.in. ułatwić nawigację w obrębie witryny, a także zachęcić odbiorców do dzielenia się zawartością strony z innymi. W wielu przypadkach to właśnie mikrointerakcje pozwalają odróżnić dobry produkt od wyjątkowej propozycji, która przyciągnie użytkowników na dłużej. Szczególnie korzystną przestrzenią do stosowania mikrointerakcji są urządzenia mobilne. Smartfony pozwalają m.in. na obsługę gestów, dotyku i wibracji, przez co kontakt użytkownika ze stroną lub innym produktem staje się jeszcze bardziej naturalny.

Jak wprowadzić mikrointerakcje do projektu strony?

Aby móc wykorzystać potencjał mikrointerakcji na stronie w pełni, kluczową kwestią jest wprowadzenie ich w odpowiedni sposób. O czym warto pamiętać? Oto kilka wskazówek, które pomogą we wdrożeniu mikrointerakcji na witrynie.

  1. Mikrointerakcje muszą być szybkie– mowa zarówno o czasie trwania komunikatu czy długości animacji, jak i o reakcji systemu na działanie użytkownika. To czynnik, który ma spory wpływ na poczucie kontroli po stronie odbiorcy. Należy zadbać, by całość zajmowała nie więcej niż ok. 100 milisekund.
  2. Projektuj z myślą o użytkowniku – mikrointerakcje to elementy UX, które skupiają się wyłącznie na odbiorcy danego produktu. Z tego względu warto podejść do projektowania właśnie od tej strony, rozpoczynając od analizy potrzeb oraz sposobu, w jaki użytkownicy korzystają z witryny czy aplikacji.
  3. Pamiętaj o funkcjonalności– najbardziej atrakcyjne mikrointerakcje to nie tylko piękne animacje, lecz także przydatne źródło informacji o efekcie działań użytkownika. Każdy z tego typu elementów powinien spełniać określone zadanie i mieć pozytywny wpływ na korzystanie ze strony.
  4. Zadbaj o spójność z resztą projektu strony– to reguła, której warto się trzymać przy dowolnym elemencie designu witryny. W dobrze przygotowanym UI wszystko jest na swoim miejscu i pasuje do pozostałych części: dotyczy to także mikrointerakcji.

Przemyślane mikrointerakcje, które odpowiadają na potrzeby użytkowników i wspierają ich działania, mogą mieć ogromny wpływ na korzystanie ze strony. Tego typu komponenty pozwalają jednak nie tylko zadbać o odbiorców, lecz także wyróżnić się na tle konkurencji – zwłaszcza gdy w umiejętny sposób łączą prostotę, estetykę i funkcjonalność.

FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Co to są mikrointerakcje?

Mikrointerakcje to drobne detale w interakcji między użytkownikiem a systemem, które mogą obejmować proste animacje, zmiany kolorów, dźwięki czy wibracje. Są one zaprojektowane, aby informować użytkownika o rezultatach jego działań, zachęcać do dalszej interakcji i poprawiać ogólne wrażenia z użytkowania strony lub aplikacji.

Dlaczego mikrointerakcje są ważne dla UX?

Mikrointerakcje znacząco wpływają na użytkownika, zapewniając mu natychmiastową informację zwrotną o jego działaniach, co zwiększa jego zaangażowanie i satysfakcję. Umożliwiają one również oszczędność miejsca na ekranie i sprawiają, że interakcja z produktem jest bardziej intuicyjna i przyjemna.

Jak wdrożyć mikrointerakcje do projektu strony internetowej?

Przy wdrażaniu mikrointerakcji należy pamiętać o kilku zasadach: muszą być one szybkie i zrozumiałe dla użytkownika; projektowane z myślą o jego potrzebach i sposobie korzystania z produktu; funkcjonalne, czyli dostarczające wartościowe informacje; oraz spójne z resztą projektu strony, aby zapewnić harmonijną i spójną komunikację wizualną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Damian Kordylasiński

Damian to multiinstrumentalista z niesamowitą pasją do muzyki. Jego druga wielka miłość to sport, który równie gorąco uprawia i śledzi.

Kategorie

Popularne wpisy

Odbierz darmowy poradnik
Jak stworzyć konwertujący landing page

Odbierz Ebook'a