Napiszę dziś o tym jak zamienić chmurę pomysłów w dobrze zaprojektowany branding. Trzymając się tych pewnych zasad, nie zgubimy się w gąszczu pomysłów oraz rzeczy do zrobienia by osiągnąć nasz cel.
Napiszę dziś o tym jak zamienić chmurę pomysłów w dobrze zaprojektowany branding. Trzymając się tych pewnych zasad, nie zgubimy się w gąszczu pomysłów oraz rzeczy do zrobienia by osiągnąć nasz cel.
Interpretując słowo branding musimy wiedzieć, że stawiamy tutaj na równi komunikację wizualną jak i marketingową. Lawinowo powstające start’upy oraz firmy z roku na rok chcą osiągać jak najlepsze wyniki. By to osiągnąć, kluczowe jest zbudowanie marki, która wzbudza zaufanie wśród odbiorcy. Rynek bardzo szybko może zweryfikować nasze działania, dlatego im więcej włożymy pracy na samym początku, tym łatwiej będzie nam później w rozwoju naszej działalności.
Branding jak i marketing wzajemnie na siebie oddziałują. Dzięki dobrej reklamie potrafimy przyciągnąć jak największą ilość klientów, dzięki dobremu brandingowi możemy zachować tych najlepszych klientów na długofalową współpracę.
Stworzenie brandingu to złożony proces, by przebiegł pomyślnie niezbędne jest rozłożenie go na etapy. Zaczynając pracę mamy pustą kartkę, dostajemy ołówek, cele oraz wizje klienta. To z nich musimy stworzyć graficzną całość, która będzie reprezentować nasz nowy zaprojektowany brand. Pamiętajmy, że na pierwszym etapie dobrze wypełniony brief = brak rozczarowań klienta na nasze propozycje. Musimy choć w najmniejszym stopniu znać jego cele, uzyskanie jak najwięcej informacji pozwoli nam podejmować dobre i świadome decyzje w designie.
Chcąc tworzyć rozpoznawalną markę, musimy wręcz nadawać im cech ludzkich. Każdy z nas jest inny, inaczej się rozwija, ma inny charakter, zachowania. Jedni nas podziwiają, zachwycają się inni kochają lub też nie znoszą. Podobnie jak z człowiekiem, nasza marka musi mieś swój system wartości, który z pewnością sparuje z odpowiednią grupą docelową. W ten sposób stworzymy jej spójny obraz a jej atrakcyjność pozwoli przypomnieć o sobie oraz wzbudzić potrzebę w danej chwili u odbiorcy.
Nieodłączną częścią projektowania jest dobry research. Poznanie kontekstu rynkowego, grupy docelowej oraz analiza konkurencji pozwoli nam wyciągnąć pierwsze wnioski oraz nasunąć pomysły gdzie możemy się wyróżnić. Zebranie wszystkich pomysłów, gotowych obrazów, zdjęć czy też innych projektów w jednym miejscu pomoże nam podsumować to co mamy i owocnie zainspirować.
To też dobry czas na zastanowienie się z klientem jakie problemy chcemy rozwiązać i co chcemy lub możemy osiągnąć. Zbieranie informacji z każdych możliwych źródeł będzie bardzo pomocne. W przypadku dużej firmy, ciekawymi pomysłami mogą podzielić się sami pracownicy, którzy mają najbliższy kontakt z klientem. W dobie szybkiego przekazu informacji wiele możemy dowiedzieć się z internetu- przeglądając chociażby social’owe grupy, gromadzące daną społeczność.
Tutaj pojawia się moment, w którym wyrzucamy wszystko co nagromadziło się w naszej wyobraźni, szkicowanie pomysłów. Mimo, że poświęcamy na to dużo czasu, pozwoli nam to przetestować idee i odrzucić te które się nie nadadzą. Bardzo ważny jest nasz kontakt z klientem na tym etapie, by wiedzieć czy w pełni utożsamiają się z naszą wizją. Prostym sprawdzianem jest odpowiedź na trzy zasadnicze kwestie: kim jesteśmy? Co robimy? Dlaczego jesteśmy ważni? Pozornie proste pytania mogą przynieść nam najistotniejsze strategie marki. To na nich się później skupimy i odwzorujemy je w naszej pracy.
Precyzyjna diagnoza ograniczy ryzyko niepowodzeń, jednak nie zawsze jest konieczna. Część z zabiegów możemy wdrażać stopniowo i testować zachowania odbiorców.
Kiedy po przeanalizowaniu wszystkich dróg, określiliśmy już te którą chcemy pójść – zaczynamy projektować. Wtedy liczy się już jakość naszego projektu, dobieramy najodpowiedniejsze materiały i skupiamy się na zachowaniu stylu projektu. O zaletach dobrze przemyślanej identyfikacji i niezbędnych jej elementach pisałem w artykule o identyfikacji wizualnej
Opakowanie naszego projektu może okazać się kluczowe. Klient widzi projekt po raz pierwszy, zajmuje mu to kilka, kilkanaście sekund musi go porwać. Dlatego ważne jest byśmy prezentacje projektu przygotowali w zadbaniu o najmniejszy szczegół. Wizualizacje naszego projektu w przestrzeni, mockupy, zastosowana koncepcja komunikacyjna. Wszystko co ważne powinno się znaleźć w tym folderze. W ostatnim etapie, zajmujemy się też implementacją projektu. Wybieramy drukarnię, nadzorujemy wdrożenie projektu w przestrzeń.
Zaprojektowanie dobrze funkcjonującego brandingu wymaga od nas dużego zaangażowania. Wszelkie działania powinny być dobrze przemyślane na samym początku, co uniknie problemów w późniejszym czasie. Strategia wizerunkowa powinna być spójna i otwarta na jej rozwój. Im więcej mamy czasu na realizację, tym projekt staje się bardziej dopracowany i przemyślany. Pamiętajmy, że prowadząc nawet najlepszy marketing, bez dobrej strategi marki możemy napotykać wiele problemów, co utrudni nam budować solidny biznes.
Dodaj komentarz